شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محکومیت‌ گسترده حمله انتحاری به مرکز آموزشی در کابل

 

یک مقام ارشد امنیتی به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت در نتیجه انفجار انتحاری عصر دیروز ۳ عقرب/آبان در مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل، دست‌کم ۲۷ نفر کشته و حدود ۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

گروه داعش مسئولیت انفجار مرگبار این مرکز آموزشی را بر عهده گرفته اما دولت افغانستان این انفجار را به گروه طالبان نسبت داده است.

اشرف غنی،‌ رییس‌جمهوری افغانستان، با انتشار بیانیه‌ای، این انفجار را حمله تروریستی خواند و گفت به‌رغم اقدام دولت به آزادی ۶۱۰۰ زندانی طالبان، درخواست مکرر مردم، دولت و جامعه جهانی برای پایان جنگ و آتش‌بس طالبان، این گروه همچنان به جنگ نامشروعش ادامه می‌دهد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان، گفت فرد انتحاری قصد ورود به مرکز آموزشی کوثر دانش را داشت اما نگهبان این مرکز متوجه شد و این فرد خود را در کوچه منفجر کرد.

به گفته شاهدان عینی، فرد انتحاری هنگامی مواد همراهش را منفجر کرده است که کلاس گروهی از دانش‌آموزان این مرکز آموزشی تعطیل شده بود و به سمت خانه‌ می‌رفتند. بر اساس گزارش‌ها، قربانیان این انفجار همگی دانش‌آموز بودند.

در بیانیه رییس‌جمهوری افغانستان آمده است مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی در ماه‌های اخیر، شاهد افزایش حملات به نقاط مختلف کشور بوده‌اند که در نتیجه آن، افراد غیرنظامی کشته و جاده‌ها و سایر تاسیسات عمومی تخریب شدند.

این حمله با محکومیت‌ گسترده روبه‌رو شده و واکنش‌های زیادی برانگیخته است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، انفجار مقابل مرکز آموزشی کوثر دانش را حمله تروریستی خواند و آن را عمل «ضدبشری و خلاف موازین و ارزش‌های اسلامی و انسانی» توصیف کرد. عبدالله عبدالله با انتشار بیانیه‌ای گفت: «تروریستان بزدل و خداناباور با حمله به کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه و مظلوم، نشان دادند که به هیچ آیین و اصولی پایبند نیستند.»

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هدف قرار دادن مرکز آموزشی در کابل و کشته شدن دانش‌آموزان را محکوم کرد. در بیانیه‌ این نهاد آمده است: «حمله به آموزش‌و‌پرورش نقض جدی حقوق کودکان است. مدارس باید مکان‌هایی امن برای یادگیری باشند، نه تله‌های مرگ.»

استفانو پونتیکورو، سفیر غیرنظامی ناتو در افغانستان، حمله به مرکز آموزشی ناحیه سیزدهم کابل را به‌شدت محکوم کرد و در توییتی نوشت گرفتن جان جوانان بی‌گناه هرگز قابل قبول نیست.

رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، نیز در واکنش به این حمله، با کنایه گفت: «این حمله و سایر حملات اخیر به مراکز ولایت‌ها نشان‌دهنده به‌اصطلاح کاهش خشونت است. کافی است. جامعه بین‌المللی باید به وحدت کامل برسد و برای برقراری آتش‌‌بس فوری که خواسته تمام افغان‌هاست، فشار بیاورد.»

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، بدون اشاره به انفجار انتحاری در غرب کابل، در مورد حمله هوایی نیروهای افغانستان در تخار که به کشته شدن ۱۲ کودک منجر شد گفت ایالات متحده آمریکا به‌‌ویژه بر این هدف (کاهش خشونت و آتش‌بس) تمرکز دارد و بر هر دو طرف فشار می‌آورد تا خشونت‌ها را کاهش دهند و هرچه سریع‌تر از راه مسالمت‌آمیز به توافق برسند.

این نخستین‌ بار نیست که غرب کابل هدف انفجار انتحاری قرار می‌گیرد. پیش از این نیز چند مسجد، مرکز آموزشی، باشگاه ورزشی و همچنین، مرکز درمانی در این منطقه از شهر کابل هدف حملات تروریستی قرار گرفته بودند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More