شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مشاور امنیت ملی آمریکا: کسی نمی‌تواند آینده افغانستان را تضمین کند

 

 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت که او و هیچ مقام مسئول دیگری نمی‌تواند تضمین کند که پس از خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف از افغانستان، در این کشور چه اتفاقی رخ خواهد داد.

مشاور امنیت ملی آمریکا دیروز یکشنبه ۲۹ حمل/فروردین، در پاسخ به این پرسش که با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، این کشور به سرنوشت عراق دچار نخواهد شد، گفت، رییس‌جمهوری آمریکا دیگر قصد اعزام نیرو به افغانستان را ندارد و افزود که با خروج نیروها از افغانستان، «من نمی‌توانم تضمین کنم که در داخل آن کشور [افغانستان] چه اتفاقی خواهد افتاد. هیچ کس نمی‌تواند.»

پس از خروج نظامیان آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱، گروه داعش مناطق زیادی از این کشور را تصرف کرد و باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا ناگزیر شد بار دیگر به عراق نیروهای جدید اعزام کند.

جک سالیوان در این مصاحبه اطمینان داد که جو بایدن از اهداف ایالات متحده دور نخواهد شد. او تاکید کرد، جو بایدن در سخنرانی خود گفت که ما توانایی‌های خود را در منطقه حفظ خواهیم کرد تا بتوانیم با تهدیدهایی که دوباره ایجاد می‌شود مقابله کنیم. سالیوان تاکید کرد که ایالات متحده با حفظ نیروهایش در منطقه، قادر خواهد بود هرگونه تهدید احتمالی از سوی سازمان‌هایی مانند داعش یا القاعده را دفع کند. او تصریح کرد که ایالات متحده پیش از این با فراهم کردن منابع به حکومت و مردم افغانستان، نیروهای امنیتی افغانستان را تجهیز و به آنها آموزش داد و اکنون زمان آن فرا رسیده است که نیروهای آمریکایی به خانه برگردند و مردم افغانستان برخیزند و از کشور خود دفاع کنند.

سالیوان با اشاره به حوادث احتمالی پس از خروج نیروها از افغانستان و تاثیر آن به ویژه روی حقوق زنان و آموزش دختران در این کشور گفت چنانچه جو بایدن در سخنرانی‌اش اشاره کرد، ایالات متحده به ارائه کمک‌های غیرنظامی و بشردوستانه به افغانستان ادامه خواهد داد و آمریکا همچنان پس از خروج، کمک‌هایش را به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد تا آن‌ها بتوانند از مردم و کشور دفاع کنند.

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که برای محافظت از افغانستان در برابر تهدیدات تروریستی، ایالات متحده نباید توجه خود را تنها به افغانستان معطوف کند بلکه آمریکا باید منابع و توانایی‌های خود را در طیف وسیعی از کشورها متمرکز کند.

علی‌رغم نگرانی‌ها پس از خروج نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان، اشرف غنی دیروز یکشنبه گفت که نیروهای امنیتی افغانستان توانایی دفاع از کشور را دارند. رییس‌جمهوری افغانستان با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان افزود که پیمان امنیتی بین افغانستان، آمریکا و ناتو پابرجاست و کمک‌های جهانی، تجهیز و آموزش به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد یافت. او افزود که رییس‌جمهوری آمریکا، دبیرکل ناتو و وزیر خارجه آمریکا به او اطمینان داده‌اند که کمک‌ها به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دارد و افغانستان نباید در این مورد نگران باشد. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More