شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشست دو روزه مقام‌های ارشد دولت افغانستان و طالبان در دوحه آغاز شد

هیات دولت افغانستان متشکل از رهبران ارشد سیاسی و نمایندگان طالبان روز شنبه ۲۶ تیر، بار دیگر در دوحه قطر دور یک میز گرد هم آمدند تا در مورد پایان جنگ طولانی‌ افغانستان گفت‌وگو کنند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه، و ملا عبدالغنی برادر، معاون و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، در راس هیات‌‌های دولت و طالبان قرار دارند. نشست صلح بین‌افغانی به‌مدت دو روز برگزار می‌شود و دولت قطر میزبان این نشست است.

عبدالله عبدالله، که در راس هیات دولت افغانستان به دوحه رفته است، در آغاز نشست گفت که هیات دولت پس از مشورت با تمام رهبران سیاسی و رهبری دولت افغانستان، با یک پیام واحد به دوحه آمده است. او گفت جنگ در افغانستان به‌شدت جریان دارد، مردم روزهای دشواری را سپری می‌کنند و قربانی اصلی این جنگ نیز مردم‌اند.

رییس شورای مصالحه گفت فرقی نمی‌کند که دولت متوسل به گزینه زور شود یا طالبان تلاش کند از طریق خشونت پیروز شوند، در هر صورت قربانی اصلی مردم افغانستان‌اند. به گفته عبدالله عبدالله، رسیدن به صلح نیاز به انعطاف‌پذیری دو طرف دارد و فضای منطقه‌‌ای و جهانی نیز برای تامین صلح در کشور فراهم شده است.

عبدالله عبدالله تاکید کرد که جنگ افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و پافشاری بر ادامه جنگ صرفا باعث دوام درگیری‌ها به اشکال دیگر خواهد شد. به گفته او، افغانستان هنوز به بازسازی و روابط سازنده با منطقه و جهان نیاز دارد. او با اشاره به دستاوردهای دو دهه اخیر در افغانستان گفت که «حق رای برای تعیین زعیم ملی و سرنوشت سیاسی، حقوق و آزادی‌های زنان، حقوق اقلیت‌ها، آزادی بیان، حقوق قربانیان جنگ» از جمله این دستاوردها است. رییس شورای مصالحه افغانستان در ادامه گفت برداشت‌ها از این دستاوردها بین ما متفاوت است اما «باید تفاوت نظریات ما در معرض اراده و قضاوت جمعی مردم قرار گیرد. ما باید از تحمیل برداشت و نظریات خود به گونه‌ غیرصلح‌آمیز خودداری کنیم».

عبدالله تاکید کرد که گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی باید به نتیجه مثبت برسد و اگر به این خواست مردم توجه نکنیم، ممکن است این جنگ ادامه پیدا کند و کشور به ویرانه تبدیل شود. عبدالله گفت: «مشکل هر چقدر بزرگ یا پیچیده باشد از طریق مذاکرات صادقانه قابل حل است. بگذارید آنچه مثبت است انجام دهیم و آنچه را که هر دو طرف مطمئن هستند به کشور و منافع ملی آسیب می‌رساند انجام ندهیم. هر روز که مذاکرات به تاخیر می‌افتد، ما و شما مقصر هستیم.»

او ابراز امیدواری کرد که نشست رهبران دو طرف بتواند روند مذاکرات صلح جاری را تسریع کند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون و رییس دفتر سیاسی طالبان، نیز ضمن اشاره به چهار دهه جنگ در افغانستان، گفت مردم در این سال‌ها برای ایجاد یک نظام مستقل و اسلامی فداکاری‌های زیادی انجام داده‌اند و اکنون، این هدف بزرگ مردم در آستانه تحقق است.

ملا برادر گفت: «ما و همه شما مسئولیت مشترک داریم که اطمینان حاصل کنیم فداکاری‌های بزرگ و بی‌امان مردم ما به هدر نرود بلکه برای رسیدن به این هدف بزرگ، باید با هم کار کنیم و هماهنگ باشیم.» این مقام طالبان تاکید کرد که ملت متحمل رنج بسیاری شده است و نباید بیش از این رنج بکشد. او تاکید کرد: «همه ملت و اقوام ساکن این کشور در نظام آینده اسلامی شاد و مسالمت‌آمیز زندگی خواهند کرد و ما باید تلاش کنیم کشور و مردم خود را مطابق به ارزش‌های اسلامی و منافع ملی سازگار کنیم.»

او در ادامه گفت: «از نیاز به دیگران رهایی پیدا کنید، کشور خود را بسازید، برای همه روشن است که هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند کشور ما را بسازد.»

معاون طالبان گفت برای رسیدن به این اهداف، یک نظام قدر‌تمند اسلامی، متمرکز و مستقل لازم است که همه «ما باید فراتر از خودخواهی، منافع شخصی و جاه‌طلبی‌ها اقدام کنیم. افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها است.» ملا برادر خواستار پایان بی‌اعتمادی شد و گفت باید برای یکپارچگی مردم تلاش کنیم و در برابر تعصب قومی، منطقه‌ای و زبانی و علیه اقدام‌هایی که تمامیت ارضی و وحدت ملی ما را به خطر می‌اندازد قاطعانه بایستیم.

معاون طالبان در ادامه تایید کرد که مذاکرات صلح بین‌افغانی به‌رغم انتظارها، پیشرفتی ندارد و طالبان به سهم خود تلاش می‌کند این روند به نتیجه برسد.

در نزدیک به یک سال گذشته و پس از شروع مذاکرات صلح بین‌افغانی، این دومین‌ بار است که مقام‌های ارشد دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه برای پایان جنگ گفت‌وگو می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، قرار است دو طرف در این نشست در مورد آتش‌بس، چگونگی تشکیل حکومت آینده و رهایی زندانیان طالبان گفت‌وگو کنند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که جنگ بین نظامیان دولت و جنگجویان طالبان در بیشتر ولایت‌های افغانستان جریان دارد. طالبان اخیرا مدعی شدند که در نتیجه تصرف شماری از ولسوالی‌ها، ۸۵ درصد خاک افغانستان را در کنترل دارند. مقام‌های دولت افغانستان این ادعای طالبان را تکذیب کردند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More