شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار بایدن درباره حمله‌ دیگری به فرودگاه کابل: مرحله نهایی تخلیه نیروهای آمریکا، خروج آخرین هواپیمای بریتانیا

درحالی که رییس جمهوری آمریکا هشدار داد که وقوع یک حمله دیگر به فرودگاه کابل طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده بسیار محتمل است، مقام‌های امنیتی غربی از ورود عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی به مرحله نهایی خبر دادند و بریتانیا نیز اعلام کرد که با خروج آخرین هواپیمایش به عملیات تخلیه فرودگاه کابل و حضور خود در افغانستان پایان داده است.

هشدار بایدن درحالی اعلام شد که روز پنج‌شنبه وقوع حملات انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل به کشته‌شدن حدود ۲۰۰ نفر انجامید و در پاسخ نیز سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، اعلام کرد با پهپاد عوامل داعش را در استان ننگرهار این کشور را هدف قرار داده است.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا،  شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد فرماندهان ارتش به او گفته‌اند وقوع یک حمله دیگر در فرودگاه کابل طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده بسیار محتمل است.

رییس جمهوری آمریکا در بیانیه خود افزود که فرماندهان نظامی به او اطلاع داده‌اند که به احتمال بسیار زیاد طی ۲۴ تا۳۶ ساعت آینده احتمال تکرار حمله به فرودگاه کابل وجود دارد و به آنها دستور داده است که هر اقدامی را برای حفاظت از نیروها و شهروندان آمریکا انجام دهند.

بایدن در بیانیه خود تاکید کرد که فرماندهان ارتش آمریکا اطمینان داده‌اند که تدابیر و اقدام‌های لازم را اتخاذ کرده‌اند و آن را تا پایان یافتن ماموریت و تخلیه ایمن پرسنل ادامه خواهند داد.

سفارت ایالات متحده در کابل نیز با صدور هشدار امنیتی، گفت که به دلیل یک تهدید، همه شهروندان آمریکایی در مجاورت فرودگاه خامد کرزی کابل به ویژه دروازه جنوبی، دروازه وزارت داخله جدید و دروازه نزدیک به ایستگاه بنزین پنجشیر در مجاورت شمال غربی فرودگاه ، باید فورا منطقه فرودگاه را ترک کند.

این دومین هشدار امنیتی سفارت آمریکا در کابل طی شبانه روز گذشته است. این سفارت جمعه شب نیز اعلام کرده بود که به دلیل  تهدیدات امنیتی در فرودگاه کابل، به شهروندان آمریکا توصیه می‌کند که از رفتن به فرودگاه کابل و نزدیک شدن به دروازه‌های ورودی این فرودگاه خوداری کنند.

این هشدار امنیتی افزود که شهروندان آمریکا که در دروازه ابی، دروازه شرقی، دروازه غربی یا دروازه جدید وزارت امورخارجه، حضور دارند، محل را هر چه سریع‌تر ترک کنند.

از سوی دیگر آسوشیتد پرس از مسدود شدن بخش بزرگی از فرودگاه کابل از سوی طالبان خبر داد و نوشت این گروه روز شنبه با استقرار نیروهای بیشتری در اطراف فرودگاه، ایست‌های بازرسی جدیدی در مسیرهای منتهی به فرودگاه ایجاد کرده است.

همزمان یک مقام امنیتی غربی گفت که عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل وارد مرحله نهایی شده است.

از سوی دیگر وزارت دفاع بریتانیا شامگاه شنبه ششم شهریور ماه، ۲۸ اوت، اعلام کرد که آخرین پرواز برای انتقال پرسنل نظامی بریتانیا از افغانستان، فرودگاه کابل را ترک کرده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز در واکنش به خروج آخرین هواپیمای نظامی این کشور از افغانستان، در حساب توییتر خود نوشت: «از همه دست‌اندرکاران و هزاران نفر از کسانی که طی دو دهه گذشته خدمت کردند تشکر می‌کنم. به آنچه بدست آورده‌اید افتخار کنید.»

درباره شمار افرادی که روز شنبه، ششم شهریور، از فرودگاه کابل تخلیه شدند نیز یک مقام کاخ سفید به خبرگزاری رویترز گفت که پروازهای نظامی آمریکا و متحدانش طی ۱۲ ساعت در روز شنبه، حدود دو هزار نفر را افغانستان خارج کردند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More