شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همکاری امنیتی و توسعه اقتصادی؛ موضوع دیدار اشرف غنی با سیاستمداران پاکستانی

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان که بنابر دعوت رسمی نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد به سر می‌برد، با شماری از رهبران احزاب سیاسی پاکستان و مقامات حکومت این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

اشرف غنی صبح روز پنج شنبه ۶ سرطان/تیر، به پاکستان رفت.

دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری افغانستان خبر داده است که رییس‌جمهور غنی شام پنج‌شنبه ۶ سرطان/تیر، با رییس‌جمهور پاکستان، عارف علوی، دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. در این دیدار نیز سران دو کشور در مورد گسترش همکاری‌های اقتصادی، توسعۀ پروژه‌های اقتصادی منطقه‌ای و همکاری برای تأمین ثبات در افغانستان، تبادل نظر کرده‌اند. خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان آورده که دو طرف به حفظ احترام به استقلال هر دو کشور و روابط توأم با اعتماد، تأکید کرده‌اند.

پیش از آن رییس‌جمهوری افغانستان با شماری از سیاستمداران احزاب پاکستانی ملاقات کرده بود. آقای غنی در این جریان، با بلاول بوتو زرداری و شماری از اعضای حزب مردم پاکستان، شهباز شریف از حزب مسلم لیگ شاخۀ نواز شریف، آفتاب احمدخان شیرپاو از حزب «قوامی وطن»، محمودخان اچکزی از اعضای حزب «عوامی ملی» و سراج الحق از اعضای مجلس سنای پاکستان و روحانی برجسته، مولانا فضل الرحمان، دیدار کرده است.

بر اساس خبرنامۀ ریاست‌جمهوری افغانستان، در جریان این دیدارها بر تقویت همکاری‌ها میان دو کشور، تأمین ثبات و توسعۀ همکاری‌های اقتصادی و تقویت اعتماد تأکید شده است.

رییس‌جمهوری افغانستان را در این سفر مقامات ارشد حکومت وی از جمله، سرپرست وزارت مالیه/دارایی، سرپرست وزارت داخله/کشور و رییس امنیت ملی و مشاور امنیت ملی، وی همراهی می‌کنند.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان پیشتر گفته بود که هدف از این سفر دو روزۀ اشرف غنی به اسلام‌آباد، در میان گذاشتن چهار پیام با مقامات پاکستانی است. وی در مقاله‌ای گفته که «اتصال منطقه‌ای»، «تجارت و ترانزیت»، «امنیت» و روند صلح موضوعاتی است که رییس‌جمهوری افغانستان در مورد آن با رهبران پاکستانی بحث خواهد کرد.

منظور از اتصال منطقه‌ای، همکاری در پروژه‌های ترانزیتی است که امکان انتقال کالای تجاری را میان آسیای میانه و جنوب آسیا فراهم می‌کند. همچنین در قالب این همکاری‌ها، کشورهای تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان به پاکستان انرژی صادر خواهند کرد.

پیشتر عمران خان نیز در مورد توسعۀ همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و مبارزه با فقر صحبت کرده بود. نخست‌وزیر پاکستان گفته است که «دو کشور فصل جدیدی از روابط» را شروع خواهند کرد.

رابطۀ دو کشور با تنش‌های بسیاری رو‌به‌رو بوده است. حکومت افغانستان بارها پاکستان را به حمایت از طالبان و افزایش ناامنی در افغانستان متهم کرده است. با این حال حکومت افغانستان می‌گوید که با جدی شدن روند صلح با طالبان و بر اساس دیدگاه لویه‌جرگۀ مشورتی صلح که حکومت را برای هماهنگی منطقه‌ای به‌منظور تقویت روند صلح تشویق می‌کند، غنی به پاکستان رفته است تا همکاری این کشور را جلب کند.

غنی در جریان سخنرانی‌اش دیروز در مرکز مطالعات استراتژیک پاکستان به تقویت حکومتداری ملکی و تقویت روابط دولت با دولت میان دو کشور تأکید کرد.

اشرف غنی امروز جمعه، ۷ سرطان/تیر در سفری به لاهور با شماری از بازرگانان، دانش‌جویان و افغان‌های مقیم این شهر دیدار کرده است.

سفر رییس‌جمهور غنی به پاکستان واکنش‌های متفاوتی در افغانستان برانگیخته است. شماری از ناظران سیاسی به انتخابات آتی ریاست جمهوری پیوند می‌دهند. جعفر رسولی، آگاه امور سیاسی در حساب فیس‌بوکش نوشته که این سفر به هدف «انتخابات» صورت گرفته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More