شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حکومت افغانستان خواستار اجرایی شدن تحریم‌ها علیه طالبان از سوی پاکستان شد

 

دولت افغانستان در نشست شورای امنیت ملی این کشور، از پاکستان خواست تا تعهدات خود را مبنی بر پایبندی به  قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد تحریم طالبان عملی کند.

مقام‌های ارشد حکومت افغانستان گفته‌اند، انتظار می‌رود پاکستان در خصوص تطبیق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامات عملی را در دستور کار قرار دهد.

 

 

در پی تحریم شمار زیادی از اعضای رهبری طالبان از سوی وزارت خارجه پاکستان، وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که دولت افغانستان سند منتشر شده از سوی وزارت خارجه پاکستان پیرامون تطبیق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را ملاحظه و مورد بررسی همه‌جانبه قرار داده است.

وزارت خارجه افغانستان گفته است، مطابق با این سند،‌ حکومت پاکستان تعهد کرده است تا قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد را در رابطه با وضع محدودیت‌‌های سفر، تحریم سلاح و مسدود کردن منابع مالی افراد و گروه‌های منسوب به طالبان را عملی سازد.

در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که دولت افغانستان روند تطبیق این سند و تحقق قطعنامه‌های مشمول آن را به صورت مستمر مورد نظارت و پیگیری قرار خواهد داد.

 

 

وزارت خارجه پاکستان به‌تازگی در راستای اجرای قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، شماری از اعضای رهبران گروه طالبان را تحریم کرده و ضمن وضع محدودیت سفر، دارایی‌هایشان را نیز ضبط کرده است.

پاکستان در فهرست خاکستری FATF یا کارگروه ویژه اقدام مالی قرار دارد و این اقدام را برای عمل به تعهداتش انجام داده است تا از درج احتمالی پاکستان در فهرست سیاه این سازمان جلوگیری کند. قرار است این نهاد بین‌المللی، فعالیت‌های پاکستان در راستای مبارزه با گروه‌های تروریستی و پول‌شویی را در ماه اکتبر سال جاری ارزیابی کند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، سراج‌الدین حقانی، معاون طالبان و رهبر شبکه حقانی، و عباس استانکزی، رییس هیات مذاکره‌کننده طالبان، از جمله افرادی هستند که از سوی وزارت خارجه پاکستان تحریم شده‌اند.

دولت افغانستان در حالی منتظر اجرایی شدن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تحریم‌ اعضای طالبان از سوی پاکستان است که هیاتی بلند‌پایه از دفتر سیاسی طالبان به رهبری ملا برادر، معاون و رییس دفتر سیاسی طالبان، به دعوت وزارت امور خارجه پاکستان به آن کشور رفته است.

حکومت افغانستان تاکنون در مورد سفر هیات طالبان به اسلام‌آباد واکنشی نشان نداده است.

وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه سه‌شنبه ۴ سنبله/شهریور گفته است، تطبیق و تحقق همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌ویژه‌ مصوباتی که سبب قطع منابع تمویل/تامین مالی و تجهیز فعالیت‌های تروریستی می‌شوند بر همه دولت‌ها الزامی است. دولت افغانستان از پاکستان خواسته است «قطعنامه‌های شماره ۲۲۵۵، ۱۹۸۸، ۱۲۶۷، ۲۲۵۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد را رعایت کند، و مسئولیت‌های بین‌المللی و قطعنامه‌های نامبرده را عملی کرده و برای تطبیق و تحقق کامل آن‌ها متعهد بماند.»

اعضای رهبری حکومت افغانستان در نشست شورای امنیت این کشور گفته‌اند، حکومت و مردم افغانستان به «صلح دائمی و خشکانیدن منابع تمویل و تجهیز تروریسم متعهد است، و باور کامل دارد که مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، اجماع ایجاد شده منطقه‌ای و بین‌المللی در اثر تلاش‌های جمهوری اسلامی افغانستان، زمینه مساعدی را برای صلح عادلانه و پایدار فراهم ساخته است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More