شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پنتاگون: با اتمام عملیات تخلیه فرودگاه کابل، حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان پایان یافت

پنتاگون اعلام کرد که با خروج آخرین نیروهای آمریکایی، عملیات تخلیه فرودگاه کابل به پایان رسید و حضور بیست ساله ایالات متحده در افغانستان به پایان رسیده است.

پنتاگون گفت که ایالات متحده در ساعات پایانی دوشنبه شب، هشتم شهریور ماه به وقت کابل، به تلاش‌های خود را برای خروج غیرنظامیان و نیروهای باقی مانده از افغانستان به پایان رسانده است و به حضور نظامی بیست ساله آمریکا در افغانستان پایان داده است.

عملیات تخلیه فرودگاه کابل پس از آن آغاز شد که اشرف غنی، روز یک‌شنبه ۲۴ مرداد ماه از افغانستان خارج شد و با سقوط دولت افغانستان پس از دو دهه، بار دیگر طالبان با ورود به کابل اعلام کرد که تمامی مناطق کشور تحت کنترل «امارت اسلامی طالبان» قرار گرفته است.

سقوط طالبان پس از آن صورت گرفت که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، بر لزوم خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مطالبات مذاکرات انجام شده با طرف‌های افغان از جمله مذاکرات دوحه با طالبان تاکید کرد. در پیامد دستورات رییس جمهوری آمریکا، ارتش ایالات متحده در ۱۱ تیر ماه پس از بیست سال پایگاه هوایی استراتژیک بگرام در شمال کابل را در ۱۱ تیر ماه به طور کامل تخلیه کرد.

پس از تخلیه این پایگاه بود که نیروهای طالبان به پیشروی خود در ولایات مختلف افغانستان را شدت دادند و پس از تصریف بخش عمده‌ای از ولسوالی از اواسط مرداد ماه حمله و تصرف مراکز ولایات افغانستان را آغاز کرد.

نیروهای طالبان طی نزدیک به یازده روز قریب به اتفاق مراکز ولایات افغانستان را به تصرف خود در آوردند و در ۲۴ مرداد ماه به دوازه‌های کابل رسیدند و با آنکه تا این تاریخ اشرف غنی به طور مدام از مقاومت در برابر طالبان سخن می‌گفت ولی صبح یک‌شنبه بیست و چهارم مرداد با شماری از معاونان و همکاران خود افغانستان را ترک کرد.

با سقوط ناگهانی کابل، جو بایدن دستور اعزام شش هزار نیروی نظامی به فرودگاه کابل را صادر کرد و به این ترتیب با حضور شماری از نیروهای ویژه چند کشور دیگر عملیات تخلیه فرودگاه کابل در حالی آغاز شد که هزاران تن از شهروندان افغان نیز برای گریختن از این کشور به فرودگاه پناه آوردند.

وقوع انفجارهای انتحاری در هفته گذشته سبب کشته شدن بیش از ۱۷۰ نفر از شهروندان افغان از جمله تعدادی خبرنگار شد و دست‌کم ۱۳ نیروی نظامی آمریکا نیز در این انفجارها کشته شدند.

ایالات متحد و همچنین جو بایدن، داعش را مسئول حمله انتحاری در محوطه بیرونی فرودگاه کابل معرفی کردند و گفتند که طالبان در عملیات تخلیه فرودگاه با نیروهای آمریکایی همکاری و هماهنگی داشته است.

نیروهای ارتش آمریکا طی روزهای یک‌شنبه و دوشنبه دو عملیات علیه نیروهای داعش در ننگرها و کابل انجام دادند و گفتند که پنج راکت شلیک شده را به سمت فرودگاه را نیز رهگیری و منهدم کرده‌اند.

پیشتر نیز جو بایدن تاکید کرده بود که ایالات متحده درصدد است تا در مهلت تعیین شده حداکثر تا ۳۱ اوت، نهم شهریور ماه، آخرین نیروهای خود را از کابل خارج کند و اکنون با اعلام پنتاگون، نیروهای آمریکا بیست و چهار ساعت قبل از مهلت تعیین شده با پایان دادن به عملیات تخلیه فرودگاه کابل، به حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان پایان دادند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More