شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارزار توییتری؛ کاربران افغان خواستار توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» شدند

در پی حملات متعدد و انفجارها در غرب شهر کابل، که بیشتر قربانیان از قوم هزاره‌‌اند، صدها کاربر رسانه‌های اجتماعی و فعالان حقوق بشر در افغانستان با راه‌اندازی «طوفان توییتری» خواستار توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» شدند.

هزاره‌ها نیز به حملات و انفجارها و کشته شدن شهروندان هزاره در غرب کابل اعتراض کردند. در یک ماه گذشته، دست‌کم پنج انفجار در غرب کابل رخ داده است. ماه گذشته، یک مدرسه دخترانه در غرب کابل هدف انفجار بمب قرار گرفت و حدود ۹۰ نفر از جمله دانش‌آموزان کشته شدند. در هفته گذشته نیز چهار انفجار در ناحیه سوم و ششم در غرب کابل رخ داد که در جریان آن، ۱۸ تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند.

امروز در کابل، مراسم خاکسپاری مینا خیری، خبرنگار افغان، و مادرش برگزار شد که پنجشنبه هفته گذشته در انفجار بمب در غرب کابل کشته شدند. جانباختگان این انفجارها همگی از قوم هزاره بودند.

عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان، در توییتی نوشت که در افغانستان همه کشته می‌شوند اما به باور او، «هیچ قومی مانند هزاره‌ها در معرض نسل‌کشی نیست. هزاره‌ها به صورت سیستماتیک و نظام‌مند کشته می‌شوند و جهان آزاد و طرفداران حقوق بشر صرفا نظاره‌گرند».

فردوس کاووش، روزنامه‌نگار، نوشت جامعه شیعه‌مذهب افغانستان، قربانی تروریسمی است که به گفته او، «هدف از آن نسل‌کشی و محو فیزیکی موجودیت این جامعه است». کاووش افزود نهادهای دولتی و جهانی باید به نسل‌کشی هزاره‌ها اذعان کنند.

خلیل پژواک، روزنامه‌نگار، نیز در توییتی نوشت که برای هزاره‌ها اصرار بر نسل‌کشی بودن این کشتار دعوا برای کسب امتیاز یا افتخار نیست. به باور پژواک، تاکید بر نسل‌کشی «تلاشی است حداقل برای به رسمیت شناختن رنج و دردشان. رنج یعنی این‌که به صرف چهره یا هویتت، از خودت بترسی. برای فهم این، باید به تجربه‌های ما گوش بدهید».

درحالی‌که هیچ گروهی مسئولیت حملات اخیر به هزاره‌ها را بر عهده نگرفته است، دولت افغانستان همواره این انفجارها و هدف قرار گرفتن هزاره‌ها را محکوم کرده است. با افزایش حملات در غرب کابل، رییس‌جمهوری افغانستان به سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، دستور داد طرحی برای تامین امنیت غرب کابل آماده کند.

روز گذشته، محمد محقق، مشاور ارشد سیاسی و امنیتی رییس‌جمهوری، در صفحه فیسبوکش اعلام کرد ریاست امنیت ملی/استخبارات کشور طرح امنیتی پیشنهادی برای غرب کابل را رد کرده است. اما سرور دانش گفت طرح امنیتی، که با همکاری مردم آماده شده، در دست بررسی است و رد نشده است.

با وجود این، معاون دوم رییس‌جمهوری دیروز در یادداشتی نوشت که نهادهای امنیتی و کسانی که در حکومت مسئولیت مستقیم تامین امنیت را به دوش دارند، مکلف‌اند در قبال «حوادث مکرر کشتار و نسل‌کشی» که در غرب کابل صورت می‌گیرد، هرچه سریع‌تر اقدام کنند. به گفته سرور دانش، فقط در سه ناحیه در غرب کابل «یک میلیون و ۶۰۰ هزار انسان، در معرض تهدید سازمان‌یافته هستند و هر روز قربانی می‌دهند».

توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، نیز ضمن دیدار با خانواده‌های قربانیان انفجار در مکتب سیدالشهدا در غرب کابل گفت هدف قرار دادن هزاره‌ها باید متوقف شود و این جنایت‌ها بررسی شوند.

معصومه بهار، خبرنگار افغان، با اشاره به جان باختن برادرش که چند سال قبل در حمله انتحاری گروه داعش در مسجدی در غرب کابل کشته شد، در توییتی نوشت: «وقتی برادرم را که فقط چهارده سالش بود شهید ساختند، هرگز فراموشم نمی‌شود. زمانی‌ که از شفاخانه جسد بی‌روحش را تسلیم شدم، او را برای آخرین‌ بار دقیق دیدم، ترکش فقط قلبش را نشانه گرفته بود. قلب کوچک او مثل آینه صاف بود. ما را فقط و فقط به جرم هزاره بودن کشتند.»

شفیع کریمی، خبرنگار، نوشت وقتی از قربانی شدن هزاره‌ها می‌نویسیم به معنی انکار قربانیان دیگر اقوام افغانستان نیست. او گفت: «تروریستان از تمام افغان‌ها قربانی گرفته‌اند. آنچه هزاره را متفاوت می‌سازد این است که آنان به‌دلیل هویت مذهبی و تباری خود کشته می‌شوند و این نسل‌کشی است.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More