شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۳ غیرنظامی در حمله مسلحانه به بیمارستان پزشکان بدون مرز در کابل کشته شد‌ند

در حمله مهاجمان مسلح به  بیمارستان پزشکان بدون مرز در غرب شهر کابل، ۱۳ غیرنظامی کشته و ۱۵ تن دیگر مجروح شدند.

وزارت امور داخله/کشور افغانستان می‌گوید: نیروهای امنیتی سه تن از مهاجمان مسلح را از پای درآورده و بیش از صد تن از زنان، کودکان و کارمندان این بیمارستان را از محل حادثه نجات داده‌اند.

مهاجمان مسلح ساعت ده صبح سه‌شنبه ۲۳ ثور/اردیبهشت، به شفاخانه/بیمارستان ملی صد بستر دشت‌برچی کابل حمله کردند. این بیمارستان که شامل بخش‌های زایمان، کودکان و چشم است، از سوی پزشکان بدون مرز حمایت می‌شود.

نیروهای امنیتی و همچنین نیروهای خارجی برای مهار این حمله در محل حادثه مستقر شده و درگیری پس از پنج ساعت با کشته شدن همه مهاجمان به پایان رسید.

همزمان با حمله مهاجمان مسلح به شفاخانه صد بستر کابل، مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار خبر دادند که در نتیجه حمله‌ انتحاری به مراسم تشییع جنازه شیخ اکرم، فرمانده پلیس در ولسوالی کوزکنر ولایت ننگرهار، ۲۴ نفر از جمله عبدالله ملکزی، عضو شورای ولایتی ننگرهار کشته شده‌ و ۶۸ نفر دیگر از جمله ملک قیس نور آغا، نماینده ننگرهار در مجلس نمایندگان افغانستان مجروح شده‌اند.

گروه طالبان دست داشتن در حملات کابل و ننگرهار را رد کرده و تاکنون گروه یا افرادی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است.

مقامات دولت افغانستان، ناتو و سفیر آمریکا در کابل حمله به شفاخانه صد بستر کابل را محکوم کرده و همچنان این حملات با واکنش‌های گسترده شهروندان افغانستان رو به رو شده است.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، ضمن محکوم کردن این حملات، می‌گوید: تعهد و حسن نیت دولت برای آوردن صلح واضح است اما «طالبان، افغان‌کشی و خون‌ریزی و قساوت را با حملات‌‌شان به اماکن عمومی، مراسم‌ دینی و سنتی که کودکان، زنان، ریش‌سفیدان، مریضان و پزشکان می‌باشند خلاف تمام موازین دینی، انسانی و حقوق بشری ادامه داده‌اند.» 

شورای امنیت ملی افغانستان در اعلامیه ۲۳ ثور/اردیبهشت گفته است «طالبان سبب شد تا گروه‌های تروریستی چون داعش، شبکه حقانی، لشکر طیبه و شبکه‌های تروریستی دیگر زیر چتر این گروه رشد و فعالیت نمایند.» در اعلامیه شورای امنیت آمده است «اطلاعات دولت جمهوری اسلامی افغانستان نشان می‌دهد این گروه‌ها با هم روابط دوا‌مدار و قوی دارند و بخشی از یکدیگر بوده و فعالیت‌ها را مشترک انجام می‌دهند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More