شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
شکاف میان ثروتمندان و فقرا عمیق‌تر شده است

آکسفام: ثروت تنها ۲۶ نفر، برابر نیمی از مردم جهان است

 

آکسفام در آخرین گزارش سالانه خود برآورد کرده است که ثروت تنها ۲۶ تن، برابر با مجموع دارایی نیمی از مردم جهان است.

در بخشی از گزارش سال ۲۰۱۸ آکسفام که روز دوشنبه اول بهمن‌ماه، در آستانه آغاز به کار مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس، منتشر شد آمده است که از زمان شروع بحران مالی سال ۲۰۰۸، شمار میلیاردرهای جهان تقریبا دو برابر شده است.

بر پایه یافته‌های آکسفام، در سال ۲۰۱۸، به طور متوسط در هر روز دو و نیم میلیارد دلار به مجموع دارایی ثروتمندان جهان افزوده شده است. در حالی که در همین مدت، مجموع دارایی‌ حدود سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از مردم دنیا، ۱۱ درصد کم شده است.

آکسفام در گزارش سال ۲۰۱۸ خود تخمین زده است که حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر از مردم جهان، با درآمدی معادل ۵/۵ دلار یا کمتر در روز زندگی می‌کنند.

با این حال، در گزارش آکسفام اشاره شده است که شمار کسانی که در فقر مطلق زندگی می‌کنند؛ نسبت به سال ۱۹۹۰ به طور چشم‌گیری کم شده است. این تعداد در سال ۲۰۱۸ در گزارش آکسفام ۷۳۶ میلیون نفر برآورد شده است.

در گزارش آکسفام همچین آمده است که زنان و دختران، از قربانیان تشدید نابرابری‌‌‌های اقتصادی در جهان به شمار می‌روند. بر اساس یافته‌های این گزارش، کماکان مدیریت ۸۶ درصد از شرکت‌های بزرگ در دست مردان است.

فرار مالیاتی، نفوذ ثروتمندان در سیا‌ست‌‌ و سیاست‌گذاری‌های دولتی و نیز اجرای سیاست‌های موسوم به تعدیل ساختاری از عواملی که به تشدید نابرابری‌های اقتصادی در جهان انجامیده است.

به باور بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی و اجتماعی، نابرابر‌های اقتصادی نه تنها می‌تواند در سطح داخلی به تشدید آسیب‌های اجتماعی گوناگونی بیانجامد؛ بلکه در سطح جهانی نیز می‌تواند بسیار مخرب باشد؛ گسترش افراط‌گرایی، تروریسم و موج مهاجرت‌های ناخواسته، به عنوان پیامدهای غیرمستقیم نابرابری‌های اقتصادی در جهان نام برده می‌شود.

آکسفام یک موسسه غیرانتفاعی بین‌المللی در بریتانیا است که در زمینه ریشه‌کنی فقر و گرسنگی در جهان کار می‌کند. این موسسه خود متشکل از ۱۵ سازمان دیگر است که در ۹۸ کشور جهان  فعال هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More