شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش کمیته مجلس عوام؛ سوءاستفاده جنسی رایج در خیریه‌های بریتانیا

 

یک کمیته مجلس عوام بریتانیا پس از بررسی پرونده‌های سوءاستفاده جنسی در خیریه‌های بین‌اللملی مانند آکفسام (Oxfam) و نجات کودکان (Save the Children)، با انتشار گزارشی، نتیجه گرفته که آن‌ها نتوانسته‌اند با آزارهای جنسی «هولناک» در فعالیت‌های خیریه خود، برخورد کنند.

در این گزارش که روز سه‌شنبه ۹ مردادماه منتشرشد، آمده است که «بی‌‌تفاوتی» این خیریه‌ها «به مرز شراکت در جرم رسیده»، تا بدان‌جا که سوءاستفاده جنسی در میان کارکنان آن‌ها، به‌مدت چندین سال، به امری «رایج» تبدیل شده است.

استفان توویگ، رییس کمیته توسعه‌های بین‌المللی مجلس عوام بریتانیا، گفت: «این خیریه‌ها بیشتر نگران حفظ شهرت خودشان بوده‌اند.»

وقتی این گزارش به سراغ فعالیت‌های خیریه این گروه‌ها پس از زلزله ۲۰۱۰ هائیتی می‌رود، با بهره‌کشی کارکنان آن‌ها از کارگرهای جنسی روبه‌رو می‌شود و مثال از این می‌زند که یک کارمند خیریه، یک دلار به یک فرد بی‌خانمان داده و سپس به او «تجاوز» کرده بود.

توویگ گفت: «خیریه‌های بین‌المللی به‌شکلی شرم‌آور در کنترل این موضوع شکست خورده‌اند، در نتیجه، قربانیان وابسته به ترحم کسانی شده‌اند که از قدرتشان برای سوءاستفاده از آنان استفاده کرده‌اند.»

گزارش روزنامه تایمز لندن در ماه فوریه از سوءاستفاده‌های جنسی کارکنان آکسفام در هائیتی، شروع موجی از خبرها از سوءاستفاده و تجاوز در کنار فعالیت‌های این سازمان‌های خیریه بود که درنهایت به بررسی‌ مسأله در این کمیته مجلس عوام بریتانیا منجر شد.

بیانیه مطبوعاتی انتشار این گزارش می‌گوید: «هرچند که این مشکل بسیار عمیق به نظر می‌رسد، اما بایستی راه‌حل‌های آن را پیدا کنیم.»

این گزارش هم‌چنین از زنان سوری مثال می‌زند که در ازای کمک، به رفتارهای جنسی مجبور شده‌اند و درضمن، به سوءرفتارهای جنسی با کارمندان زن در دفاتر مرکزی این خیریه‌ها اشاره می‌کند.

در این گزارش آمده: «بهره‌برداری و سوءاستفاده جنسی در گستره سازمان‌ها، کشورها و مؤسسه‌ها، تبدیل به امری رایج شده و مدت‌هاست که این موارد رخ می‌دهند.»

پِنی موردانت، وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا به رویترز گفت که خیریه‌های بین‌المللی پس از علنی‌شدن این سوءاستفاده‌ها، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند.

موردانت افزود: «پس از عیان‌شدن رسوایی‌های آکسفام، کلی کارها انجام شده. هنوز هم باید کلی کار بکنیم، ولی جایگاهمان از فوریه گذشته (زمان انتشار اولین گزارش از رسوایی آکسفام) بهبود یافته است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More