شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست وزیر بریتانیا: ایران باید با عواقب حمله خشونت‌بار به کشتی مرسر استریت روبه‌رو شود

 

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، اعلام کرد جمهوری اسلامی باید با عواقب حمله «خشونت‌بار» به کشتی مرسر استریت روبه‌رو شود.

جانسون روز دوشنبه ۱۱ مرداد به خبرنگاران در واکنش به این حمله گفت: «ایران باید با پیامدهای آنچه را انجام داد، مواجه شود.» او تاکید کرد: «این یک حمله غیرقابل قبول و خشونت‌بار علیه حمل‌ونقل تجاری بود.»

نخست وزیر بریتانیا ادامه داد: «یک شهروند بریتانیایی جان باخته است. کاملا ضروری است که ایران و همه دیگر کشورها آزادی دریانوردی در جهان را رعایت کنند و بریتانیا به تاکید بر این موضوع ادامه می‌دهد.»

این اظهارات جانسون در حالی است که چهار روز پیش، در حمله به کشتی مرسر استریت تحت مدیریت یک شرکت اسرائیلی، یک شهروند بریتانیایی و رومانیایی کشته شدند.

روز دوشنبه همچنین دولت‌های بریتانیا و رومانی سفرای جمهوری اسلامی را احضار کردند. وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم در اقدامی متقابل، کاردار سفارت بریتانیا و سفیر رومانی در تهران را در ارتباط با موضوع حمله به این کشتی احضار کرد.

 رییس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه در ملاقات با کاردار سفارت بریتانیا دست داشتن ایران در حمله به کشتی را «اتهام شتاب‌زده» خواند.

 

 

پیش از آن، وزارت خارجه رومانی با انتشار بیانیه‌ای با محکوم کردن حمله به کشتی مرسر استریت و «غیرقابل قبول» توصیف کردن آن، از احضار سفیر جمهوری اسلامی خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به جنبه‌های ارائه شده توسط شرکای بین‌المللی رومانی مبنی بر این که این حمله عمدی بوده و توسط ایران هماهنگ شده است، رومانی از مقام‌های ایرانی می‌خواهد که فورا توضیحاتی ارائه دهند و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در کنار شرکای بین‌المللی خود، برای پاسخ مناسب اقدام کند.»

وزارت خارجه رومانی تاکید کرد: «حمله علیه یک هدف غیرنظامی که منجر به از دست دادن جان و خسارات مالی قابل ملاحظه‌ای می‌شود، هیچ توجیهی ندارد و باید در سطح بین‌المللی به شدت محکوم شود.»

اما در ایران، یک مقام جمهوری اسلامی که نامش فاش نشده، روز دوشنبه به پایگاه اینترنتی «نور نیوز» نزدیک به شورای امنیت ملی ایران گفت جمهوری اسلامی اظهارات و موضع‌گیری‌های اخیر مقامات غربی و اسرائیلی در این زمینه را «بیشتر ژست‌های تبلیغاتی قلمداد می‌کند.»

 

 

این مقام جمهوری اسلامی تهدید کرد: «اما انجام هرگونه اقدامی علیه منافع و امنیت ملی ایران با پاسخ شدید و قاطع روبرو خواهد شد و مسئولیت تبعات آن نیز مستقیما متوجه واشینگتن و لندن است.»

همزمان سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، که پیشتر دست داشتن ایران در این حمله را رد کرده بود، روز دوشنبه بار دیگر در این زمینه واکنش نشان داد و گفت کشورهایی که جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند، اسناد خود را ارائه کنند.

او موضع‌گیری وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا در این زمینه را محکوم کرد و افزود که ایران «هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد».

شامگاه پنجشنبه هفتم مرداد، در پی حمله پهپادی به کشتی مرسر استریت تحت مدیریت شرکت زودیاک، متعلق به خانواده اسرائیلی اوفر، که در مسیر تانزانیا به امارات متحده عربی در آب‌های دریای عمان در حرکت بود، دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی این کشتی کشته شدند.

اسرائیل کارزاری دیپلماتیک را برای یک واکنش جهانی و هماهنگ به این حمله راه انداخته و نفتالی بنت، نخست وزیر این کشور نیز گفته که اسرائیل می‌داند چگونه به شیوه خود به جمهوری اسلامی «پیام ارسال کند».

روز دوشنبه، مارک پاور، معاون سفیر بریتانیا در اسرائیل با اشاره واکنش احتمالی اسرائیل به حمله به کشتی مرسر استریت گفت اسرائیل «باید ملاحظات خاص خود را داشته باشد».

این مقام دولت بریتانیا همچنین اعلام کرد به احتمال قوی ایران در این حمله دست داشته است.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، هم در واکنش به این حمله گفت: «ما یک کشور مستقلیم و از منافع‌ امنیتی خود در سراسر خاورمیانه تا جایی که نیاز داریم، محافظت می‌کنیم. ما همیشه از تبادل نظرات خود در مورد مسائل مختلف با بریتانیا و آمریکا خوشحال خواهیم شد.»

دولت بریتانیا علاوه بر این، جلسه کمیته اضطراری خود برای نحوه پاسخگویی به این حمله را تشکیل داد و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز اعلام کرده این کشور به متحدان خود برای محکوم کردن این اقدام ایران می‌پیوندد.

حمله به کشتی مرسر استریت همزمان با توقف مذاکرات وین برای احیای برجام رخ داده است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More