شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روایت متفاوت سازمان برنامه و قاضی‌زاده هاشمی از بودجه بخش سلامت

استعفای وزیر بهداشت در پی اختلاف پیرامون بودجه

 

گزارش‌ها حاکی است که وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، به‌خاطر آنچه رسانه‌ها و یک مقام ارشد دولتی، «برآورد نشدن انتظارات بودجه‌ای» عنوان کرده‌اند، استعفا داده است.

حسن روحانی پنج‌شنبه ۱۳ دی در حکمی با پذیرش استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی، سعید نمکی، معاون سازمان برنامه را به‌عنوان سرپرست جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب کرد.

هاشمی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، وزیر بهداشت بود و نام او با طرح تحول سلامت گره خورده بود.

محمود واعظی، رییس دفتر روحانی می‌گوید، استعفای وزیر بهداشت در اعتراض به سهم  بودجه این وزارتخانه بوده است. سعید نمکی معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه است.

اخیرا مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام اینکه لایحه بودجه وزارت بهداشت ۱۳ درصد رشد داشته، گفت که «سرجمع اعتبار بخش سلامت و وزارت بهداشت ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی وزارت بهداشت و سلامت است».

استعفای قاضی‌زاده هاشمی در رویترز نیز بازتاب پیدا کرده و در گزارش این خبرگزاری است عدم تخصیص بودجه کافی برای وزارتخانه تحت رهبری او علت این استعفا اعلام شده است.

رویترز می‌نویسد که ایران هم اکنون با تورمی ۴۰ درصدی دست به گریبان است و آقای هاشمی انتظار داشت که بودجه بیشتری به سلامت و بهداشت اختصاص یابد.

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که آقای هاشمی طی چند روز گذشته از حضور در وزارت بهداشت امتناع کرده و نهایتا حسن روحانی با استعفای او موافقت کرده است.

در همین زمینه، خبرآنلاین طی گزارشی می‌نویسد گلایه اول وزارت بهداشت مربوط به روند کلی افزایش بودجه است. «وزارت بهداشت معتقد است بودجه سال ۹۸ این وزارتخانه حدود ۸ درصد افزایش پیدا کرده است، تا جایی که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، می‌گوید: سهم وزارت بهداشت با احتساب درآمد عمومی و اختصاصی و تملک دارایی و هدفمندی یارانه‌ها و ۱ درصد ارزش افزوده و بیمه سلامت برابر ۵/۱ درصد از بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه سال بعد است و رشد کل بودجه هزینه‌ای وزارت بهداشت در لایحه ۹۸ نسبت به سال ۹۷ برابر ۸ درصد است».

اما سازمان برنامه و بودجه روایت دیگری دارد و مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور می‌گوید بودجه سلامت در سال آینده نزدیک ۱۳ درصد رشد داشته است و از سال ۹۲ تاکنون سه برابر شده است.

این گزارش می‌افزاید که گلایه دوم اما مربوط به بودجه بیماران خاص است که ظاهرا در مقایسه با سال‌های قبل کاهش داشته است. در این رابطه حسین‌علی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: در رابطه با بیماران خاص که ۲ سال پیش بودجه این بخش ۲۶۰ میلیارد تومان بود این ردیف در بودجه ۹۸ به ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است در حالی که تعداد بیماری‌های خاص نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

آقای هاشمی همچنین از ادامه معوقات بازنشستگان گلایه‌مند بوده است.

اما روزنامه دنیای اقتصاد درباره اختلافات بودجه‌ای بهداشت از قول حمید پوراصغری رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور نوشت که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، اعتبارات وزارت بهداشت و درمان ۱۲ درصد رشد دارد درحالی‌که رشد بودجه عمومی کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۸ درصد است و در لایحه مذکور، اعتبارات منابع عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی بالغ‌ بر ۲۱ درصد رشد داشته‌ است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More