شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم روند کاهشی قیمت ارز در بازار ایران

برخی مقام‌های دولت می‌گویند روند کاهشی قیمت دلار در بازار تهران ادامه خواهد یافت.

قیمت دلار صبح سه‌شنبه به پایین‌تر از ۱۴هزار تومان رسیده و برخی منابع این قیمت را در پایه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت کرده‌اند. روزنامه ایران گزارش داده که قیمت دلار تا ۱۰ هزار تومان هم رسیده است.

پایگاه خبری جماران بر اساس مشاهدات میدانی از بازار ارز تهران نوشته است که صرافان از خرید دلار امتناع می‌کنند ولی دلالان خریدار این ارز با مبلغ حدود ۸ هزار تومان هستند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفته است «با تصمیمات مناسبی که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گرفته شد» سیر نزولی قیمت ارز و سکه ادامه خواهد یافت.

یکی از صرافی‌های دولتی نیز به ایلنا گفته است که دلار را تا ۱۳ هزار تومان خریداری کرده و به قیمت ۱۳هزار و ۷۰۰ تومان می‌فروشد.

روز دوشنبه قیمت دلار حدود ۱۲ درصد افت داشت و در دامنه ۱۵هزار و ۱۷۰ تومان تا ۱۷هزار و ۲۹۰ تومان در بازار تهران نوسان کرد.

دوشنبه شب برخی رسانه‌های داخل ایران مدعی شکل‌گیری صف فروشندگان دلارهای خانگی شده بودند.

قیمت سکه بهار آزادی نیز به موازات قیمت ارزهای خارجی رو به کاهش گذاشته و صبح سه‌شنبه هر سکه تمام بهار آزادی حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

درباره دلایل کاهش قیمت ارزهای خارجی در بازار تهران فرضیه‌های مختلفی طرح شده است. برخی از تحلیل‌گران احتمال تصویب لوایح مربوط به FATF را از جمله دلایل روانی کاهش قیمت در بازار می‌دانند. گروهی دیگر این افت قیمت را موقتی ارزیابی کرده و معتقدند که دولت با تزریق ارز به بازار در تلاش برای کاهش التهاب بازار است.

 

 

اختیاراتی که به بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز داده شده و افزایش قیمت نفت نیز از جمله دلایل دیگر برای افت قیمت در بازار ارز ذکر شده است.

خبرگزاری فارس با استناد به منابع خود نوشته که «براساس آخرین جزئیات روند کاهشی قیمت ارز در بازار به دلیل مداخله بانک مرکزی بوده که از روز گذشته آغاز شده و این روند ادامه خواهد یافت.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More