شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس بانک مرکزی از تامین ۳/۲ میلیارد یورو برای کالاهای مورد نیاز خبر داد

 

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، خبر داد که در یک ماه گذشته نزدیک به ۳/۲ میلیارد یورو برای واردات «کالاهای اساسی» و همچنین «مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی مورد نیاز مردم» تامین شده است.

رییس کل بانک مرکزی در گزارشی که جمعه ۲۳ شهریور در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت که بعد از آغاز دوباره تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا، بانک مرکزی و دولت به دنبال افزایش صادرات، کم کردن از واردات کالاهای غیرضروری و تامین ارز هستند.

به نوشته همتی در یک ماه گذشته ۱/۸ میلیارد یورو برای تامین «کالاهای اساسی و ضروری» و ۱/۴ میلیارد یورو از طریق سامانه نیما برای «مواد اولیه و کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای» تامین شده است.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری از برجام خارج شد و از مرداد ماه دور اول تحریم‌ها علیه ایران آغاز شد. خروج آمریکا از برجام و سپس اعمال مجدد تحریم‌ها، باعث شد که در چند ماه اخیر قیمت طلا و ارز در بازار ایران رشد بی‌سابقه‌ای پیدا کند. دولت تلاش کرد با تغییر سیاست‌های ارزی و اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای هر دلار مقابل این نوسانات مقاومت کند، اما کاری از پیش نبرد.

عبدالناصر همتی به مردم اطمینان داده است که «تلاش لازم برای تامین کالاهای اساسی و ضروری» انجام می‌شود و برنامه‌های بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز برای این کالاها «با جدیت» پیگیری می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی در نوشته خود اضافه کرده که دولت آمریکا «بیشتر اقداماتی را که می‌خواست و می‌توانست در چهارم نوامبر (۱۳ آبان) انجام بدهد، تاکنون اجرایی کرده و از حالا به بعد بیشتر به دنبال جنگ روانی است».

اشاره او به دور دوم تحریم‌ها است که قرار است از ۱۳ آبان ماه اعمال شود. تحریم‌هایی که به گفته مقام‌های آمریکایی هدف آن به صفر رساندن فروش نفت ایران است. تاکنون برخی کشورها گفته‌اند که از این تاریخ به بعد خرید نفت از ایران را متوقف خواهند کرد. برخی خریداران نفت ایران هم مشغول مذاکره با آمریکا هستند تا از معافیت‌های موردی برخوردار شوند.

براساس تغییراتی که در سیاست‌های ارزی بانک مرکزی پس از حضور همتی ایجاد شد، در حال حاضر  دلار ۴۲۰۰ تومانی شامل کالاهای «ضروری و اساسی» می‌شود و نیازهای ضروری وارداتی چون مواد اولیه کارخانه‌ها از طریق ارز ناشی از صادرات غیر نفتی و در بازار ثانویه به قیمت دلار ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومانی تامین می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More