شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فروش نرفتن نفت خام ایران در بورس برای دومین دور متوالی

 

چهارمین مرحله فروش نفت خام ایران از طریق عرضه در بورس انرژی همانند دور قبلی با ناکامی پایان یافت و هیچ مشتری داخلی  یا خارجی برای نفت عرضه‌شده پیدا نشد.

به گزارش رسانه‌های رسمی ایران، خریداران ملزم بودند حداکثر تا ساعت ۱۴:۳۰ روز دوشنبه «وجه ضمانت اولیه» را پرداخت کنند، اما با پایان یافتن مهلت مقرر رینگ بین‌المللی بورس همچنان در انتظار مشتری بود.

وزارت نفت حتی برای جلب مشتریان احتمالی خارجی در آستانه چهارمین دور فروش نفت در بورس، اطلاعیه‌ عرضه نفت خام را به زبان انگلیسی هم منتشر کرده بود.

در پی اقدام دولت آمریکا به اعمال مجدد تحریم‌های نفتی علیه ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، وزارت نفت جمهوری اسلامی با پیشنهاد عرضه نفت در بورس انرژی به دنبال فروش این کالا از طریق بخش خصوصی بود تا به گفته خود بتواند تحریم‌های نفتی را دور بزند.

در این مرحله از فروش نفت در بورس انرژی، حداقل حجم خرید تعداد ۳۵ هزار بشکه با قیمت پایه هر بشکه ۵۶ دلار و ۲۴ سنت در نظر گرفته شده بود و مشتریان می‌توانستند کل مبلغ معامله را به صورت ریالی بپردازند.

به منظور ترغیب مشتریان به خرید نفت در بورس، سازوکاری پیش‌بینی شده بود که امکان تسویه نقدی و اعتباری را فراهم می‌کرد.

در سومین مرحله عرضه نفت که در تاریخ اول بهمن ماه برگزار شد، حداقل حجم نفت قابل عرضه یک میلیون بشکه به قیمت پایه ۵۲ دلار و ۴۲ سنت در نظر گرفته شده بود که در نهایت بدون مشتری به پایان رسید.

از زمان شروع عرضه نفت خام در بورس انرژی در آبان ماه گذشته، تنها در دور اول و دوم خریدارانی برای نفت پیدا شدند.

در اولین عرضه، ۲۸۰ هزار بشکه به فروش رسید در حالی که ۷۲۰ هزار بشکه بدون مشتری ماند. اما در مرحله دوم، ۷۰۰ هزار بشکه به فروش رفت.

اکنون با توجه به ناکامی دو دوره متوالی فروش نفت از طریق عرضه در بورس، راهکار وزارت نفت ایران برای فروش نفت فراتر از سقف معافیت تعیین‌شده از سوی آمریکا برای تعدادی از مشتریان نفت خام ایران به بن‌بست خورده است. 

ایران کشورهای مهم نفت‌خیز در جهان است و از این رو اقتصاد آن به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است.

کارشناسان انرژی می‌گویند حتی با فرض موفق بودن فروش نفت در بورس، حجم عرضه اثر تعیین‌کننده‌ای بر میزان کل مبادلات نفتی ایران نخواهد داشت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More