شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
ریزش ۴۰ درصد نیروی کار در حوزه دریایی و بنادر

ممنوعیت ورود کشتی‌های ایران به «بسیاری از بنادر جهان»

 

دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران می‌گوید که بسیاری از بنادر خارجی به ویژه آنهایی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند ورود کشتی‌های ایرانی را ممنوع کرده‌اند و در کسب و کارهای دریایی و بندری شاهد ریزش ۴۰ درصدی نیروی کار هستیم.

آمریکا مردادماه سال جاری تحریم‌های مالی و صنعتی ایران را به اجرا گذاشت و نام ده‌ها نفتکش و کشتی باری‌ و مسافربری ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

به غیر از ده‌ها نفتکش، ۱۲۲ کشتی متعلق به شرکت ملی کشتی‌رانی نیز در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مسعود پلمه دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران سه شنبه ۱۸ دی ماه طی نشست خبری با اشاره به این نکته که ۹۵ درصد تجارت ایران متکی به دریا است، گفت «اولین نقطه برخورد تحریم با اقتصاد ایران در بحث دریا بود و تمام شرکت‌هایی که به نوعی با آمریکا در ارتباط بودند ایران را ترک کردند».

او با تاکید بر اینکه از زمان خروج آمریکا از برجام تا به امروز بیست شرکت حمل و نقل دریایی بنادر ایران را ترک کردند گفت فهرستی که در دوره تحریم‌های قبلی علیه صنعت دریایی کشور وجود داشته مجددا احیا شده است و نام اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه بندری و دریایی در این فهرست دیده می‌شود.

مسعود پلمه با اشاره به این‌که تعداد قابل‌توجهی از بنادر خارجی ورود کشتی‌های ایرانی را ممنوع کرده و محدودیت‌هایی را ایجاد کرده‌اند، بدون اشاره به نام کشوری خاص گفت که «برخی از این بنادر جزو بنادر کشورهای دوست و برادر ایران هستند».

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری نیز ۱۵ دی ماه اعلام کرد که شرکت‌های خارجی کشتی‌رانی، ایران را ترک کرده‌اند و اکنون بار سنگینی بر دوش شرکت‌های کشتی‌رانی داخلی است.

مسعود پلمه می‌گوید هرچند برخوردها متفاوت از دوره تحریم‌های گذشته است اما در بسیاری از کشورها با موانعی روبرو هستیم، البته سیگنال‌های مثبتی در مذاکرات با کشورهای اتحادیه اروپا صورت گرفته است اما به هر حال بنادری که متعلق به بخش خصوصی هستند می‌توانند علیرغم نظر دولت‌هایشان تحریم را بر روی ناوگان دریایی ایرانی اعمال کنند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران همچنین درباره بحث بیمه کشتیرانی گفت شرکت‌های خدمات بیمه‌ کشتیرانی جهان نیز پس از خروج آمریکا با ایران خدمات‌شان را محدود کرده و بیمه این شرکت‌ها برای کشورهای خارجی تا آب‌های ایران است و زمانی که کشتی‌های خارجی وارد آب‌های ایران شوند بیمه این شرکت‌ها هم قطع می‌شوند.

به‌گفته او کشتی‌های ایرانی مشمول بیمه این شرکت‌ها نمی‌شوند بنابراین مشکلاتی را به وجود آورده است.

مسعود پلمه با اشاره به ریزش اشتغال و نیروی کار در شرکت‌های دریایی و بندری گفت تقریبا ۴۰ درصد نیروهای فعال در این بخش تعدیل شده‌اند و در ترمینال‌های بندری با توجه به کاهش میزان صادرات و واردات سه شیفت کاری به یک شیفت کاری کاهش پیدا کرده است.

او تاکید کرد: سال گذشته در همین ایام ارز را با نرخ تسهیل ۳۲۰۰ می‌توانستیم تهیه کنیم اما امروز با احتساب نرخ نیمایی باید برای هر یک دلار ۸ هزار تومان بپردازیم بنابراین این طبیعی است که با افزایش هزینه‌ها مواجه هستیم.

اتحادیه مالکان کشتی مهرماه سال جاری با انتشار بیانیه‌ای به شدت از «عدم حمایت» دولت از آنها در شرایط تحریم انتقاد کردند.

این بیانیه می‌گوید که «در کشوری زندگی می‌کنیم که به اتخاذ تصمیمات عجیب در شرایط سخت شهره شده است. در تایید این ادعا به تصمیمات چند ماه اخیر متولیان دریایی از وزارت راه، صنایع، نفت و بانک مرکزی توجه فرمایید. به نحوی تصمیم‌گیری می‌کنند که انگار اتفاقی نیفتاده است».

این بیانیه به افزایش چهار برابری هزینه سوخت‌گیری در بنادر خارجی به‌خاطر افت ارزش ریال اشاره کرده و می‌گوید که «کسی خم به ابرو نمی‌آورد».

این گزارش نیز می گوید که ورود کشتی‌های خارجی به ایران متوقف شده و دریافت خدمات بندری و بانکی کشتی‌های ایرانی در خارج بسیار مشکل شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More