شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نرخ تورم نقطه‌ای دی‌ ماه؛ نزدیک به ۴۰ درصد

مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم نقطه به نقطه در دی ماه سال جاری در کل مناطق ایران به ۳۹.۶ درصد رسیده است؛ نرخی که طی پنج سال گذشته بی‌سابقه است.

بنابراین گزارش، بیشترین افزایش قیمت مربوط به دخانیات با درصد ۱۳۷.۹ است و کم‌ترین تغییر قیمت مربوط به انرژی است که نزدیک به ۱۳ درصد رشد داشته است.

پس از دخانیات، ماهی‌ها و صدف‌داران، میوه و خشکبار،‌مبلمان و لوازم خانگی، گوشت قرمز، تفریح و فرهنگ در رده‌های بعدی رشد نرخ تورم نقطه‌ای قرار دارند.

این در حالی‌ست که نرخ تورم نیز طبق همین گزارش به ۲۰.۶ درصد رسیده است.

رشد نرخ نقطه‌ای در حالی‌ منتشر شده است که در ماه‌های اخیر بالا رفتن قیمت‌ها، معیشت خانوارهای ایرانی را در شهرها و روستاها با مشکل مواجه کرده بود. بسیاری از تجمع‌های اعتراضی سراسر ایران به دلیل معیشت سخت و گرانی صورت گرفت. حالا آمار نشان می‌دهد که در مقایسه با آذر ماه، نرخ تورم و تورم نقطه‌ای رو به افزایش است.

بنا به این گزارش، عدد شاخص کل در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای به این معناست که خانوارهای ایران به طور میانگین ۳۹.۶ درصد بیشتر از دی ماه ۱۳۹۶ برای خرید کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. همین نرخ در ماه قبل ۲.۲ واحد درصد افزایش یافته است.

بنا به گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری در دی ماه به عدد ۱۵۴.۱ رسیده که نسبت به ماه قبل ۲ درصد افزایش داشته است. همین شاخص برای خانوارهای روستایی به ۱۵۸.۱ رسیده است که آن‌هم ۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل داشته است. همین گزارش خبر می‌دهد که در دی ماه به مراتب بالا رفته است؛خصوصا در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات.»

آخرین آمار تورمی اعلام‌شده مربوط به بانک مرکزی به آبان ماه برمی‌گردد. بانک مرکزی معمولا ابتدای هر ماه، نرخ تورم را اعلام می‌کند اما ماه آذر ماه اعلامی صورت نگرفت. این بانک از اواخر آذر ماه انتشار آمار نرخ خرده‌فروشی مواد خوراکی در تهران را هم متوقف کرده است. نرخی که پیش‌تر به صورت هفتگی اعلام می‌شد.

پیش‌تر، صندوق بین‌المللی پول به افزایش نرخ تورم در سال آینده پرداخته و آن را ۳۴.۱ درصد برای سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده بود. مقام‌های دولتی ایران هم بارها در ماه‌های اخیر به کاهش قدرت خرید مردم و کوچک‌تر شدن سبدهای خانوار اشاره داشتند که به خاطر تحریم‌ها، گریزناپذیر است.

این در حالی‌ست که حسن روحانی، رییس دولت در آذر ماه سال جاری گفته بود: «خبر خوش این است که در ماه آبان نسبت بهماه‌های قبل، تورم یک ماهه یک سوم شد؛ پیش‌بینی هم این بود که اگر درست عمل کنیم، باید از ماه آبان تورم به تدریج شروع به سیر نزولی کند و تا حدامکان در ماه‌های بعد هم روند کاهش و مهار تورم را ادامه دهیم.»

اما از گزارش مرکز آمار ایران برمی‌آید که این پیش‌بینی رییس دولت اشتباه بوده است و قدرت خرید خانوارها در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More