شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش ۱۰/۵ درصدی ازدواج کودکان در ایران: ثبت ازدواج بیش از ۳۱ هزار دختر ده تا چهار ساله

مرکز آمار ایران از افزایش ۱۰/۵ درصدی «ازدواج» دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله طی سال۹۹ نسبت به سال ۹۸ گزارش داد.

 بنابر اعلام مرکز آمار ایران، ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله طی سال ۹۹ ازدواج کرده‌اند و این آمار تنها شامل ازدواج‌ کودکانی است که به «ثبت رسمی» رسیده است و این درحالی است که در سال ۹۸ آمار ثبت شده در ایران حاکی از ازدواج  ۲۸ هزار و ۳۷۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله بود.

مرکز آمار ایران همچنین افزود که ۲۰ پسر کمتر از ۱۵ سال و یک دختر کمتر از ۱۰ سال طی سال ۹۹ ازدواج کرده‌اند.

گزارش مرکز آمار ایران درباره «طلاق کودکان زیر ۱۵ سال» نیز حاکی از آن است که ۷۲۵ رویداد طلاق برای دختران ۱۰ تا ۱۴ سال طی سال ۹۹ به ثبت رسیده است.

علاوه بر این، بررسی ازدواج‌های ثبت شده سال ۹۹ حاکی از ازدواج ۱۵۴ هزار و ۲۴۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله است که با افزایش ۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ همراه است و همچنین ۲۱ هزار و ۲۷۸ پسر ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز در سال ۹۹ ازدواج کرده‌اند که ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است.

تعداد ۱۳ هزار و ۹۹۱ رویداد طلاق نیز برای دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و ۶۸۶ طلاق برای پسران ۱۵ تا ۱۹ ساله طی سال ۹۹ به ثبت رسیده است.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران، نسبت ازدواج‌های ثبت شده «کودکان زیر ۱۵ سال» در سال ۹۹ به تعداد کل ازدواج‌های ثبت شده در این سال که ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ ازدواج بوده است،  نشان می‌دهد که بیش از پنج درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده طی سال ۹۹ در ایران مربوط به ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال است.

علاوه بر سنت‌های محلی و مذهبی، گسترش فقر و افزایش وام ازدواج به گفته برخی از مقام‌های مسئول، سبب افزایش ازدواج کودکان شده است.

از جمله محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، پیشتر از افزایش شمار درخواست‌کنندگان زیر ۱۸ سال برای وام ازدواج خصوصا در میان دختران خبر داده و گفته بود دو سوم دریافت‌کنندگان این وام در سال‌های اخیر دختران زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

به گفته تندگویان در برخی مناطق ایران که با فقر فرهنگی و اقتصادی رو به رو است «از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال» استفاده می‌شود.

تینا قضاتی، دبیر کارگروه حقوق کودک کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه بهشتی، نیز بهمن ماه ۹۹ گفت اکثر ازدواج‌های کودکان به دلیل «فقر و اعتیاد» است و «خانواده‌ عموما بین کودک کار شدن یا کودک‌همسری، موضوع دوم را ترجیح می‌دهند.»

با وجود تلاش‌های فعالان حقوق کودکان و زنان برای تغییر قوانینی که اجازه کودک همسری را در ایران می‌دهند، شماری از مقامات وجود «کودک همسری» را در ایران انکار می‌کنند.

رییس سازمان تامین اجتماعی و معاون وزیر کشور، بهمن‌ماه گذشته در همین ارتباط گفت: «در کشور ما اساسا این کلیدواژه کودک‌همسری نه‌تنها جایی ندارد،‌ بلکه کاربردی هم ندارد و در حقیقت ما با ازدواج پیش‌رس مواجه هستیم.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More