شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزارت ورزش و جوانان: در برخی مناطق از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود

معاون وزارت ورزش و جوانان ضمن هشدار نسبت به افزایش چهار برابری ازدواج کودکان به دنبال افزایش وام ازدواج، گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از نقاط کشور که با فقر فرهنگی و اقتصادی روبه‌رو هستیم، از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود.»

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه پیشنهاد دولت برای تسهیلات ازدواج در لایحه بودجه سال آینده برای هر نفر ۳۰ میلیون تومان و بدون تغییر نسبت به سال گذشته است، تاکید کرد که با افزایش مبلغ وام ازدواج با شرایط دریافت و بازپرداخت کنونی آن موافق نیستیم.

او یکی از دلایل اصلی این مخالفت را افزایش ازدواج کودکان عنوان کرد و گفت: «آمارها نشان می‌دهد که بعد از افزایش وام مذکور موضوع کودک همسری نیز در برخی نقاط به شدت افزایش یافته و حداقل نسبت به سال گذشته این موضوع در برخی نقاط کشور تا چهار برابر بیشتر شده است.»

تندگویان گفت که اگر قصد داریم برای وام ازدواج تمهیداتی بیندیشیم که جوانان بتوانند از پس بازپرداخت آن بر آیند باید قواعدی هم در مورد سن کسانی که می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند، وضع شود تا چنین آسیب‌هایی به وجود نیاید.

وی با اشاره به اینکه «آمارهایی هم به دست آمده که عده‌ای با بیش از ۴۰ تا ۴۵ سال سن نسبت به دریافت این وام اقدام کرده‌اند»، گفت: «اگر قانون‌گذار قصد دارد مبلغ وام ازدواج  را افزایش دهد باید فکری کند که هم پرداخت وام تسهیل شود و هم برخی قیود سنی برای دریافت وام نیز لحاظ شود.»

پیشتر نیز مقام‌های رسمی آمارهایی از افزایش ازدواج کودکان در سال‌های اخیر در برخی مناطق ایران منتشر شده  بود اما چنین به صراحت از ارتباط مستقیم افزایش ازدواج کودکان با وام ازدواج سخن نگفته بودند.

از جمله این آمارها، آماری است که فرگل صحاف، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی، در بیست و یکم آبان سال‌جاری اعلام کرد و گفت: «طی دو سال اخیر ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در آذربایجان شرقی، ۴۲ درصد افزایش یافته است.»

صحاف با بیان اینکه ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در استان آذربایجان غربی به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: «آذربایجان شرقی در کشور دارای رتبه‌ دوم کودک همسری است و این در حالی است که شیوع کودک همسری در آذربایجان شرقی، در سال ۱۳۸۸ هفت درصد بود اما در سال ۱۳۹۸ به ۱۱ درصد افزایش یافته است.»

همچنین مسیح‌الله سلطانی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان، نیز در هفته‌های گذشته اعلام کرد که این استان رتبه اول در ازدواج کودکان را دارد و طی سال۱۳۹۷ از میان ۳۷ هزار مورد ازدواج ثبت شده کودکان زیر ۱۴ سال در ایران دست‌کم یک هزار و ۴۰۰ کودک زیر ۱۴ سال در استان زنجان ازدواج کرده‌اند. به گفته این مقام استانداری زنجان، بیشترین آمار ازدواج دختران زیر ۱۴ سال در این استان در شهرستان‌های ماهنشان، ایجرود و خدابنده به ثبت رسیده است.

گروهی از فعالان حقوق کودکان نیز تابستان گذشته هشدار دادند که ازدواج کودکان در ایران در حال افزایش است. از جمله کمپین «کودکی گم شده» براساس آمارهای رسمی اعلام کرد که در سال ۱۳۹۱ خورشیدی،  ۴/۹  درصد از ازدواج‌های ثبت شده، به دختران زیر ۱۵ سال تعلق داشت  اما در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۵/۶ درصد افزایش پیدا کرد.

با آنکه بسیاری از مقام‌های دولتی تاکید دارند که ازدواج کودکان از آسیب‌های اجتماعی رایج در مناطق مختلف ایران است و سالانه منجر به آسیب‌های اساسی به سلامتی و زندگی هزاران تن از کودکان می‌شود اما به‌دلیل مخالفت‌ برخی از روحانیان بلندپایه گام‌های عملی برای توقف آن با انجام تغییرات قانونی برداشته نشده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More