شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون وزیر کشور: در ایران کودک‌همسری نداریم، ازدواج پیش‌رس است

 

در حالی که وزارت ورزش و جوانان ایران رسما درباره افزایش موارد کودک‌همسری هشدار می‌دهد، تقی رستم‌وندی، رییس سازمان تامین اجتماعی و معاون وزیر کشور، وجود کودک‌همسری را رد کرد و آن را «ازدواج پیش‌رسی» خواند که قانونی و شرعی است.

رستم‌وندی روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در این زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت:‌ «در کشور ما اساسا این کلیدواژه کودک‌همسری نه‌تنها جایی ندارد،‌ بلکه کاربردی هم ندارد و در حقیقت ما با ازدواج پیش‌رس مواجه هستیم.»

او افزود: «به دختران کمتر از ۱۳ سال از آنجا که با حکم دادگاه و اثبات آمادگی و بلوغ جسمی دختران حکم قضایی برای ازدواج داده می‌شود، بنا بر این ما چیزی به عنوان کودک‌همسری به معنایی که در ادبیات جهانی وجود دارد در کشورمان نداریم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کودک‌همسری در ایران در بارها مورد انتقاد کارشناسان، حامیان حقوق زنان و کودکان و جامعه‌شناسان قرار گرفته است.

سال گذشته وزارت ورزش و جوانان هشدار داده بود افزایش وام ازدواج در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ باعث رشد آمار کودک‌همسری زیر ۱۵ سال در ایران شده است. 

اکنون معاون وزیر کشور این افزایش آمار را تایید کرده و تعداد موارد آن را «۶۰۰ تا ۷۰۰ مورد» عنوان کرده است، اما معنادار بودن و ارتباط آن با انگیزه‌های مالی را زیر سوال می‌برد.

 

ازدواج کودکان در مسیر قانونی است

 

رییس سازمان تامین اجتماعی در ادامه درباره ثبت ازدواج کودکان گفت:‌ «در مسیر قانونی این کار انجام می‌شود.»

رستم‌وندی در ادامه به توضیح این روند پرداخت و افزود:‌ «ما در روستاها دخترانی داریم که در همین سنین ۱۳ سال هستند و آمادگی جسمانی برای ازدواج دارند، این افراد برای ازدواج به دادگاه مراجعه می‌کنند و قاضی بعد از اثبات و وجود مستندات و شواهد حکم می‌دهد که این دختر ۱۳ ساله آمادگی ازدواج دارد.»

 

۲۵ هزار ازدواج زیر ۱۵ ساله‌ در ۹ ماه

 

رییس سازمان تامین اجتماعی در زمینه آمار کودک‌همسری گفت: «عمده ازدواج‌های کمتر از سن ۱۵ سال در سن ۱۳ و ۱۴ سالگی است.»

او اشاره کرد طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۲۵ هزار ازدواج برای زیر ۱۵ ساله‌ها صورت گرفته است.

به گفته رستم‌وندی، ۱۴ هزار و ۶۲۹ مورد ازدواج‌های کودکان در ۱۴ سالگی و ۹ هزار و ۵۳۶ مورد هم در ۱۳ سالگی صورت گرفته است. سهم کودکان ۱۲ سال از این آمار ۸۱۲ مورد و سهم ۱۱ ساله‌ها نیز ۲۴۸ مورد بوده است.

معاون وزیر کشور افزود: «حدود شاید یک یا دو ازدواج هم زیر ۱۰ سال در کل کشور داریم.»

 

شناسنامه‌ها صفحه ازدواج ندارد، اما ازدواج می‌کنند

 

بر اساس تایید این مقام دولت، کودک‌همسری‌های زیر ۱۵ سال «ثبت رسمی» می‌شود و در بانک اطلاعات جمعیت کشور آمار آن ثبت می‌شود.

رستم‌وندی این ازدواج‌ها را «قانونی،‌ شرعی و ثبت‌شده» عنوان کرد.

با این حال او افزود: «اما چون شناسنامه دختران بعد از سن ۱۵ سالگی دارای صفحه ازدواج می‌شود، بعد از ۱۵ سالگی ازدواج این دختران در شناسنامه ثبت می‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More