شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نماینده مجلس: ۷۵درصد مردم سیستان و بلوچستان فقر غذایی دارند؛ بعید نیست گوشت گربه بخورند

 

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که ۷۵ درصد مردم استان سیستان و بلوچستان فقر غذایی دارند و بعید نیست گوشت گربه مصرف کنند.

یارمحمدی یک‌شنبه ۶ خرداد با اشاره به اوضاع نابسامان معیشتی در سیستان و بلوچستان گفت: «مردم روستاهای این استان آب سالم برای خوردن ندارند، نان ندارند و به لحاظ معیشت از هر نظر که فکر کنید در شرایط نامطلوبی قرار دارند».

او افزود که ساکنان سیستان و بلوچستان از بیماری‌های فراوانی از جمله بیماری‌های استخوانی و مشکلات گوارشی رنج می‌برند و اوضاع در برخی از روستاهای جنوبی و حوالی چابهار و قصرقند اسفبارتر است.

به گفته یارمحمدی، در شهر زاهدان که مرکز استان سیستان و بلوچستان است نیز بیش ۳۵۰ هزار نفر آب سالم لوله کشی ندارند و در خیلی از نقاط شهر با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز پنجشنبه ۲ خرداد، حسن شمشادی خبرنگار صدا و سیما با انتشار عکسی از یک ظرف غذا در صفحه اینستاگرام خود نوشت که محتویات درون ظرف، گوشت گربه است و مردم روستاهای سیستان و بلوچستان از سر فقر و گرسنگی به گوشت گربه پناه برده‌اند. او همچنین نوشت که ساکنان برخی روستاهای این استان از جمله هیرمند، قرقری و گمشاد از گوشت کلاغ هم استفاده می‌کنند اما در عین حال اعتقادات‌شان پابرجاست و روزه می‌گیرند.   

در واکنش به انتشار این تصویر، اردشیر ارباب‌زهی بخشدار قرقری، سخنان خبرنگار صدا و سیما را تکذیب کرده و مبتنی بر بی‌اطلاعی دانست. دهیار روستای ملادادی هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، وجود گربه در روستای مذکور را رد کرد و گفت: «ما در این روستا اصلا گربه نداریم که کسی بخواهد گوشت آن را بخورد؛ در ضمن مردم اینجا خودشان دامداری می‌کنند و افراد بی بضاعت هم تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمیته امداد هستند».

پس از این واکنش‌ها بود که شمشادی بار دیگر در صفحه اینستاگرام خود همان تصویر ظرف غذا را با عبارت «حذف شد» منتشر کرد و به خاطر «ناراحتی برخی افراد» پوزش طلبید.     

 

 

. هموطنان ارجمندم همراهان گرامیم . سلام علیکم . سه روز گذشته این مطلب بسیار مورد توجه قرار گرفت و هر عزیز و بزرگواری؛ از ظن خود از آن برداشت کرد و این مطلب و عکس را منتشر نمود؛ نظر داد؛ تایید یا رد کرد؛ توهین و فحاشی مرحمت فرمود و یا اعلام حمایت داشت . . در این مدت توضیحات بسیاری دادم؛ که برخی ها پذیرفتن و برخی دیگرخیر ! . با این وجود؛ در پی اعلام عذرخواهیم از همه کسانی که انتشار این مطلب؛ به هر دلیل باعث ناراحتی شان شده است به صورت کتبی؛ صوتی تصویری؛ و در پی مسائل پیش آمده که خوب از آن با خبرید؛ این پُست را حذف کردم . . طبیعتا در این زمینه؛ حرف ها دارم؛ که از آن می گذرم . . همانطور که پیشتر گفتم؛ اساس و اصل مطلب محرومیت مناطقی از استان سیستان و بلوچستان و لزوم توجه جدی تر مسئولان به آن مناطق و همراهی بیشتر خیرین برای کمک به مردم صبور آنجا بود و بس، که با مطرح کردن مباحث فرعی؛ به #محاق رفت . . برخی ها که تلاش کردند؛ تا صدای بلند بیان محرومیت این مناطق را؛ دیگران به هر دلیل از جمله #سوء_مدیریت شان، نشنوند؛ اینک شاید بتوانند برای خود جشن بگیرند که موفق شدند، اما در اصل چنین نیست و نخواهد بود . . طبیعتا روند اطلاع رسانیم از مشکلات مردم؛ به نام #انسانیت و #اخلاق و با رعایت #انصاف ، همچنان؛ ادامه خواهد داشت؛ و ذره ای از این راه کوتاه نخواهم آمد و عقب نشینی نخواهم کرد؛ که این هم تکلیف دینی و مذهبی من؛ و هم وظیفه انسانیم است . . چند نکته دیگر . اول : مبالغ واریزی شما سروران ارجمند برای محرومیت زدایی و کمک به زندگی و معیشت مردمان؛ زیر نظر معتمدین محل؛ در همان دیار هزینه خواهد شد؛ و ریز اقدامات و مخارج به تفصیل خدمتتان ارائه می شود . . دوم : بار دیگر مراتب عذرخواهیم را از مردم فهیم زابل و سیستان و بلوچستان اعلام می کنم و اگر با انتشار آن مطلب؛ که با نیت و هدف خیر بود؛ اسباب ناراحتی شان شده ام؛ طلب حلالیت دارم ‌. . سوم : ابایی ندارم اگر به ظاهر، اندک آبروی من رفته باشد؛ اما در کنارش به مردم و منطقه ای محروم؛ کمکهایی بشود؛ که همین مرا در هر دو سرا؛ بس است . ان شاء الله . چهارم : از همه کسانی که در این سه روز با هر نظر محترم موافق یا مخالفی همراهی کردند ممنونم و برای همه سروران، بویژه برای هتاکان و فحاشان و اهانت کنندگان محترم طلب خیر دنیا و آخرت دارم . پنجم : درود فراوان به مدعیان دوستی و رفاقت و برادری، که بر خلاف ظاهر و کلام زیبا؛ باطنشان در #تلاطم است و مدتهاست چشم دیدن این کمترین را ندارند؛ و . ادامه در کامنت اول . #زابل #سیستان_و_بلوچستان

A post shared by Hassan.shemshadi (@shemshadi.hassan‏) on

 

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس، انتشار تصویر ظرف حاوی گوشت گربه را «فرصت خوبی» دانسته و گفته است که تمام توان خود را برای نظارت بیشتر بر فعالیت‌های مسئولین در جهت رفع مشکلات استان به کار خواهد بست.

استان سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین مناطق ایران است که علاوه بر مشکلات اقتصادی، از خشکسالی و ناامنی نیز رنج می‌برد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More