شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کلاهبرداری ۵۰۰ میلیارد تومانی از کارخانه‌ها در سامانه ارزی نیما

با حکم مقام قضایی در اهواز، یک صرافی به اتهام دستکم «۵۰۰ میلیارد تومان کلاهبرداری از ۵۰ کارخانه و واردکننده‌» پلمب و مدیر این صرافی دستگیر شد. همزمان رسانه‌های ایران تاکید دارند که وجود مشکلاتی در «سامانه ارزی نیما» که یک سال پیش راه اندازی شد سبب بروز موارد متعددی کلاهبرداری از کارخانه‌ها و واردکنندگان در چارچوب مکانیزم‌های رسمی و مورد تائید بانک مرکزی شده است.

به گفته شکات این صرافی که در لیست صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قرار داشت تحت عنوان «تامین ارز واردات در قالب سامانه نیما ۵۰۰ میلیارد تومان، از ۵۰ کارخانه و واردکننده‌، کلاهبرداری کرده است.»

بازپرس این پرونده در اهواز طی حکم صادره پلمب این صرافی از اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی خواسته تا با مکاتبه با سازمان صنعت، معدن و تجارت، نسبت به حذف نام این صرافی از سامانه نیما اقدام کند.رسانه‌های ایران گزارش دادند که مدیر این صرافی در اهواز بازداشت شده اما متهم دیگر پرونده که جوانی بیست و سه یاله است از ایران گریخته‌است.

این کارخانه‌ها در شکایت خود اعلام کرده اند که  مبلغ حدود  ۵۰۰ میلیارد تومان را برای تامین مواد اولیه خود از طریق سامانه جامع تجارت و ثبت از طریق صرافی، به حساب صرافی مذکور واریز کرده‌اند و این مبلغ نیز به گفته صراف، به حساب فرد دیگری که مورد تایید سامانه سنا بوده، به صورت قانونی منتقل شده است.

شاکیان این پرونده در مکاتبات جداگانه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت و معاونان این وزارتخانه، خواستار پیگیری موضوع و جلوگیری از تعطیلی این واحدهای تولیدی شده‌اند.

خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه گزارش داد موضوع این پرونده از «تقاضاهایی شروع شد که از سوی واردکنندگان رسمی که اتفاقا بسیاری از آن‌ها تولیدکننده نیز هستند، اردیبهشت ماه امسال در سامانه نیما بارگذاری شد و واردکنندگان یکی پس از دیگری برای دریافت ارز از سامانه اقدام کردند» چون  طبق  آئین‌نامه‌های صادر شده طی یک سال گذشته «تمامی واردکنندگان مکلف هستند برای تامین ارز برای واردات رسمی خود، یا رسما از طریق سامانه نیما اقدام کنند یا اینکه از کوتاژهای صادراتی صادرکنندگان استفاده کرده و مطابق با ضوابط بانک مرکزی و البته با اختلاف نرخ دو تا سه هزار تومانی از سامانه نیما، تامین ارز خود را به صادرکنندگان بسپارند.»

 در این پرونده چند صد میلیارد تومانی اما «یک صرافی مشهور در اهواز حدود ۵۰ تا ۸۰ درخواست از واردکنندگان حقیقی و حقوقی را که عمدتا تولیدکننده بوده و برای تامین مایحتاج مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید خود قصد خرید ارز از این صرافی از طریق سامانه نیما را داشتند، ظرف دو ماه پذیرش کرده و هیچیک از این درخواست‌ها را علیرغم اینکه مبالغ ریالی آن را از واردکننده دریافت کرده، پاسخ نداده است.»

این صرافی به کارخانه‌ها  و وارد کنندگان «گفته بود که در فاصله زمانی ۷ تا ده روز کاری، با مبلغ ریالی پایین‌تر از سایر صرافی‌های موجود در سامانه نیما، اقدام به تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان خواهد کرد» اما با گذشت ماه‌ها مبالغ ارزی مورد نیاز این کارخانه‌ها تامین نشد.

خبرگزاری مهر، گزارش داده است که پس از شکایت کارخانه‌ها و وارد کنندگان و با دستگیری مدیر این صرافی در اهواز، مشخص شد که «این صرافی از واردکنندگانی که مشتری او برای تامین ارز بوده‌اند درخواست کرده تا با ارسال نامه‌ای به صرافی» شخص مورد تائید صرافی را که یک فرد ۲۳ ساله بوده به عنوان کارگزار خود به این صرافی معرفی کرده و مبالغ ریالی ارز مورد درخواست خود را به حساب او واریز کنند.

بنابر این گزارش، کارخانه‌ها و وارد کنندگان مورد نظر نیز به دلیل اینکه این صرافی مورد تائید بانک مرکزی است، اقدام به ارسال این نامه و معرفی همین فرد ۲۳ ساله به عنوان کارگزار خود کرده اند پس از آن ایت متهم ۲۳ ساله در نامه‌ای خواهان واریز مبالغ ریالی ارزهای مورد نیاز از سوی کارخانه‌ها به حساب فردی در استانبول ترکیه شده و کارخانه‌های مورد نظر نیز این مبالغ را به حساب فرد معرفی شده واریز کرده اند.

با گذشت مدت‌ها اما ارز مورد نیاز این کارخانه‌ها و وارد کنندگان در اهواز و استان خوزستان تامین نشده است و آن‌ها در نهایت به شکایت اقدام کرده اند. در حال حاضر مدیر صرافی که به اتهام مشارکت در کلاهبرداری بازداشت شده است.

مدیر این صرافی که میلیاردها تومان کلاهبرداری از کارخانه‌ها و وارد کنندگان متقاضی ارز نیمایی متهم شده اما تاکید دارد که «در این پرونده، تخلفی نداشته است و همه موارد تخلف از سوی همان جوان ۲۳ ساله انجام شده» است.

مدیر این صرافی در دفاعیات خود گفته که این جوان ۲۳ ساله «به عنوان یک فروشنده ارز، در سامانه نیما احراز هویت شده و از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت، در سامانه نیما احراز صلاحیت هم شده است و این صرافی در اهواز هم او را به عنوان یکی از افراد فروشنده ارز در سامانه نیما، به رسمیت شناخته و مبالغ ریالی را به حساب وی واریز کرده است.»

شاکیان این پرونده چندص میلیارد تومانی به خبرگزاری مهر، گفتند که «به اعتبار بانک مرکزی، وارد سامانه نیما شده و به صرافی که در این سامانه از سوی بانک مرکزی ثبت و معرفی شده است، اعتماد کرده‌اند و اکنون بانک مرکزی به این راحتی نمی‌تواند از پیگیری پرونده و البته ضعفی که سامانه نیما به عنوان یک سامانه حاکمیتی دارد، بی‌تفاوت عبور کند.»

این خبرگزاری با اشاره به اینکه «هم اکنون چهار صرافی دیگر هم در این رابطه چنین تخلفاتی داشته‌اند که گویا برخی از آنها نیز پلمب شده‌اند»، تاکید کرده است که «چنین پرونده تخلفی در سامانه نیما، بار سنگینی را به دوش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار داده تا با بررسی دقیق این پرونده»، دستورات لازم را برای بررسی مجدد مکانیزم سامانه نیما صادر کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More