شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش اختصاصی ایران اینترنشنال از دست داشتن مافیای حکومتی دارو در واردات واکسن کرونا

اسناد رسیده به دست ایران اینترنشنال نشان می‌دهد که واردات واکسن کرونا به شرکت‌هایی سپرده شده که وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام و چند مقام پیشین و فعلی وزارت بهداشت هستند.

در حالی که همزمان با سفرهای نوروزی، ویروس کرونا در شهرهای مختلف کشور گرده‌افشانی می‌کند، مقام‌های جمهوری اسلامی در شرایطی وعده واکسیناسیون جامعه هدف تا پایان سال را می‌دهند که تاکنون تنها ۱۳۰ هزار نفر واکسن دریافت کرده‌اند.

با این همه، مافیای حکومتی در دارو بیکار ننشسته و در تدارک استفاده کلان مالی از واردات واکسن کرونا است.

براساس سندی که به دست ایران اینترنشنال رسیده، مقام‌های وزارت بهداشت، واردات واکسن اسپوتنیک را که هنوز درباره کارایی‌اش حرف و حدیث بسیار است، به شرکت مدیریت آتیه بهمن سپرده‌اند. شرکتی که تنها دوسال از تاسیسش می‌گذرد و نقش پررنگی در اقتصاد مدیریت کرونا در ایران داشته است.

در آگهی تاسیس این شرکت، موضوع فعالیتش هیچ ربطی به تولید و واردات واکسن ندارد. سینا حسنعلی‌زاده، مدیرعامل این شرکت در سال ۹۸، به نمایندگی از شرکت توسعه کارآفرینی بهمن، رییس هیات مدیره دو شرکت و نایب رییس هیات مدیره شرکتی دیگر است.

شرکت توسعه کارآفرینی که آدرسش با شرکت مدیریت آتیه بهمن یکی است، از جمله شرکت‌های موسسه دانش بنیان برکت، وابسته به بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام است، مالک واقعی مهم‌ترین شرکت‌های دارویی کشور که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود.

برخلاف آنچه در خبرهای رسمی آمده اما در سندی دیگر، وزارت بهداشت، چند شرکت برای واردات واکسن‌های مختلف معرفی کرده، واکسن‌های روسی، چینی و انگلیسی و حتی آمریکایی.

این شرکت‌ها عمدتا بخشی از مافیای دارویی هستند که سابقه‌شان این واقعیت را تایید می‌کند. شرکت کوبل که قرار است واکسن اسپوتنیک وی وارد کند، مالک ۶۷ درصد شرکت داروسازی عبیدی است، شرکتی با دو سهامدار آشنا؛ رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در دولت اول روحانی که عضو جبهه پایداری است و اکبر عبدالهی اصل، مدیرکل پیشین نظارت و ارزیابی دارو.

این دو نفر تا سال ۹۲ عضو اصلی هیات مدیره داروسازی عبیدی بودند و همچنان سهامدار آن هستند. دو مقامی که همچنان در بدنه تصمیم‌گیری بهداشت حضور دارند، دیناروند رییس کانون بسیج داروسازی جامعه پزشکی ، و عبدالهی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو است.

سازمان دیده‌بان شفافیت چهار سال پیش خبر داد شرکت‌های عبیدی که رسول دیناروند ۲۵ درصد سهامش را در اختیار دارد، با تغییر کد، از پرداخت عوارض و سود گمرک معاف شده است.  این سازمان فاش کرد که شرکت عبیدی در ارتباطاتی که با دیناروند دارد، با واردات مواد اولیه و سرهم‌بندی، داورهای صعب‌العلاج را چند برابر قیمت‌گذاری می‌کند.

شرکت بهستان دارو هم در واقع شرکتی اتریشی است به نام اگزامون که در این کشور در زمینه دارو، ساختمان سازی و بورس فعالیت می‌کند. تمام واردات دارو هلدینگ بهستان را همین شرکت اتریشی فاکتور می‌کند. بهستان دارو، در حالی که تنها هفت دهم درصد داروی کشور را تامین می‌کند طبق آمار بانک مرکزی ۱۵ درصد از کل ارز دارویی کشور را دریافت می‌کند. نکته اینکه ۸۴ درصد از داروهای وارداتی این شرکت در داخل کشور تولید می‌شود و نیازی به وارداتش نیست.

براساس اعلام رسمی بانک مرکزی این سه شرکت حدود ۵۰ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات دارو دریافت کرده‌اند و پس نداده‌اند. حالا این شرکت‌ها که به مقام‌های وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان امام سود می‌رسانند، انحصار واردات واکسن کرونا را نیز در اختیار گرفته‌اند.

در سندی دیگر که به دست ایران اینترنشنال رسیده، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل وزارت بهداشت دستور داده که هنگام تزریق واکسن روسی از مصرف‌کنندگان رضایت‌نامه گرفته و به آن‌ها گفته شود که به دلیل نبود آلترناتیو باید این واکسن را که هنوز از سازمان بهداشت جهانی مجوز نگرفته بزنند، در حالی که واکسن‌های آلترناتیو دارای مجوز معتبری در بازار موجود است که با حکم رهبر جمهوری اسلامی کنار گذاشته شده‌اند تصمیمی که حالا مشخص شده، وزارت بهداشت می‌خواهد عواقبش را بر عهده مردم، و دست مافیای حکومتی دارو را باز بگذارد.

تصور پایان ویروس کرونا در جهان اگرچه دور، ولی غیرممکن نیست، اما با این سیستم، شاید هیچ واکسنی نتواند ویروس فساد در جمهوری اسلامی را ریشه کن کند.

ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More