شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام اتاق بازرگانی از آمادگی ۱۱۴ شرکت خارجی برای همکاری نفتی خبر داد

 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفته «تاکنون ۱۱۴ شرکت خارجی در کمیسیون انرژی اتاق ایران ثبت نام کرده‌اند و در نظر داریم که از ظرفیت آنها در حوزه‌های انتقال تکنولوژی و مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنیم».

خبرگزاری ایلنا از قول رضا پدیدار گزارش داده است «با توجه به توافقی که تیرماه سال گذشته در کمیسیون انرژی اروپا انجام شد، در نظر داریم که در اردیبهشت سال آینده، این شرکت‌ها را به ایران دعوت کنیم تا با طرح‌ها و ظرفیت‌های ایران آشنا و زمینه شکل‌گیری طرح‌های توسعه‌ای مشترک ایجاد شود».

انتظار ایران برای ورود ده‌ها شرکت خارجی به حوزه نفت ایران در حالی است که در سال جاری و بعد از خروج از برجام، شرکت‌های بین‌المللی از «لوک اویل» روسیه تا «توتال» فرانسه که قراردادها یا توافق‌نامه‌هایی در زمینه توسعه میادین نفت و گاز ایران داشتند، پا پس کشیدند.

همچنین اخیرا شرکت ملی نفت ایران، در غیاب خارجی‌ها، ۹ قرارداد با شرکت‌های داخلی برای توسعه یا نگهداشت سطح تولید میادین نفتی امضا کرد که بخش بزرگی از سرمایه مورد نیاز بایستی از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین شود. دولت امیدوار است مردم این اوراق مشارکت را بخرند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، لایحه بودجه سال آینده همچنین جذب ۴/۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی و نزدیک ۶ میلیارد دلار در قالب وام از بانک‌های کشور و انتشار اوراق مشارکت در بخش نفت پیش‌بینی کرده است. مرکز پژوهش‌ها می‌گوید با توجه به بدهی نزدیک به ۴۹ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران، انتظار نمی‌رود بانک‌های داخلی وامی به این شرکت بدهند. از طرفی تحریم‌های آمریکا نیز تحقق جذب سرمایه خارجی را دشوار کرده است.

پدیدار در ادامه گفته است «در ۹ ماهه گذشته، ۵۷ درصد از درآمد ملی کشور را نفت و محصولات هیدروکربنی‌ تشکیل داده و بنابراین اقتصاد ایران، نفت‌محور است».

پدیدار از تامین‌مالی به عنوان یکی از چالش‌های حوزه انرژی نام برد و گفت چالش تامین‌مالی در سال‌های گذشته نیز وجود داشته، اما با این حال در سال جاری شرایط اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی به این مسئله دامن زده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در خصوص مشارکت با شرکت‌های خارجی گفت: در تعاملی که با شرکت‌های اروپایی از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی که از ایران بازدید کردند، داشتیم؛ ضمن دریافت اطلاعات از آنها، شرکت‌هایی که علاقه‌مند به مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران بودند را شناسایی کردیم.

بر اساس بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۸، قرار است روزانه یک میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه نفت صادر شود. قیمت نفت در بودجه ۹۸، ۵۴ دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده است.

صادرات کنونی نفت خام ایران حدود یک میلیون بشکه است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More