شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختصاصی ایران اینترنشنال: توماج صالحی از سوی اطلاعات اصفهان بازداشت شده و در زندان مرکزی اصفهان است

 

منابع نزدیک به خانواده توماج صالحی، خواننده رپ معترض به جمهوری اسلامی، به ایران اینترنشنال گفتند او از سوی اطلاعات اصفهان بازداشت شده و آنها به شدت نگران جان این رپر معترض در زندان‌اند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، توماج صالحی که از یک هفته پیش و ۲۱ شهریورماه در بازداشت به‌سر می‌برد، در حال حاضر در زندان مرکزی اصفهان محبوس است.

همزمان امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی گفت هنوز به طور رسمی درباره اتهام وارده به این خواننده اطلاع‌ دقیقی داده نشده، «اما به صورت غیررسمی به پدرش گفته شده اتهام توماج تبلیغ علیه نظام است».

رئیسیان روز دوشنبه ۲۹ شهريور به وب‌سایت رویداد۲۴ گفت توماج صالحی ساکن شاهین‌شهر در استان اصفهان ساعت ۹ شب ۲۱ شهریور بازداشت شده و بر اساس اطلاعات به دست آمده، پرونده او در دادسرای همین شهر ثبت شده است.

این وکیل دادگستری اضافه کرد که موکلش فعلا ممنوع‌الملاقات است و تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته است.

با این حال کمی بعدتر، اقبال اقبالی، دایی توماج در پستی اینستاگرامی از تماس تلفنی این رپر با خانواده‌اش خبر داد.

رئیسیان ادامه داد به دنبال پیگیری‌ها در دادسرای شاهین‌شهر، «به ما گفته شد روز‌های آتی مراجعه کنیم و هنوز نمی‌دانیم چه قراری صادر شده و اگر قرار بازداشت بوده، قرار صادره برای توماج چند روزه است.»

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار آزادی بی قید و شرط توماج صالحی شد و اعلام کرد این هنرمند «تنها به خاطر استفاده از حق آزادی بیان خود بازداشت شده است».

توماج صالحی با ترانه‌های رپ خود علیه جمهوری اسلامی از جمله «ترکمنچای» و «سوراخ موش» و «نرمال» شناخته می‌‌شود. این خواننده رپ ایرانی ترانه‌ای را نیز در اعتراض به طالبان خوانده است.

 

 

 

 

بازداشت صالحی واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. شاهزاده رضا پهلوی در صفحه توییتر خود نوشت: «آثار توماج صالحی و شیدای همدانی، تبلور هنری اعتراضات سراسری است، و محبوبیت‌شان، نشانه فراگیری گفتمان براندازی.»

او ادامه داد این خوانندگان «شجاعانه صدای دی و آبان و خوزستان شدند و بازداشت‌شان، صدای شجاعت، ایران‌دوستی و آزادی‌خواهی‌شان را بلندتر کرد.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More