شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض به مذهبی‌سازی سرود ملی «ای ایران»

اقدام اخیر آستان قدس رضوی، یکی از بانفوذترین بنیادهای مذهبی ایران، به ترکیب آهنگ ملی «ای ایران» با سرودی مذهبی، اعتراض خانه موسیقی ایران و خانواده آهنگساز فقید را برانگیخت.

هیات مدیره خانه موسیقی ایران در بیانیه‌ای به این عمل «غیرقانونی و به دور از اخلاق» آستان قدس رضوی در تحریف سرود «ای ایران» اعتراض کرد و خواستار برخورد دستگاه قضایی کشور با خاطیان شد.

آهنگ‌ساز این سرود معروف روح‌الله خالقی و خواننده آن غلامحسین بنان، از اسطوره‌های موسیقی ایران، است. سرود «ای ایران» در مهرماه سال ۱۳۲۳ پس از اشغال ایران به دست نیروهای انگلیسی ساخته شد.

در بیانیه خانه موسیقی آمده است: «سرود ملی ای ایران مورد وثوق قاطبه مردم ایران بوده و میلیون‌ها نفر از ایرانیان در سراسر گیتی با آن خاطره دارند و نسبت به آن عشق می‌ورزند و لذا تحریف و جایگزینی هر کلام دیگری بر روی آن آهنگ، به نوعی جعل و تحریف یک ترانه ملی و خاطره‌انگیز است و نه تنها احساسات میلیون‌ها ایرانی را جریحه دار خواهد کرد، بلکه پیگرد قانونی خواهد داشت.»

خانه موسیقی ضمن تاکید بر این که این سرود ملی «غیرقابل‌تغییر» است از سازمان میراث فرهنگی کشور خواست نسبت به این حرکت «زشت» واکنش مقتضی نشان دهد.

بیانیه خانه موسیقی تصریح کرد اقدام آستان قدس رضوی هیچ کمکی به تحکیم مبانی عقیدتی و دینی مردم ایران نکرده و حتی «بر ضد خودش عمل خواهد کرد».

معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در نسخه‌ خود از عبارات عربی و دارای مضامین دینی در مدح امامان شیعه استفاده کرده است.

در همین حال، گلنوش خالقی، دختر آهنگ‌ساز فقید روح‌الله خالقی، در بیانیه‌ای بر این نکته تاکید کرد که سروده پدرش «عاری از هرگونه گفتمان تاریخی، مذهبی، و فردی» بوده و «صرفا بازگوکننده کشور ایران است».

گلنوش خالقی ضمن ابراز تاسف از تحریف سرود ملی از سوی «افراد نادان و نابخرد» ابراز امیدواری کرد که شاهد «واکنش و حضور پرشکوه ملت ایران» در اعتراض به این «اعمال ناپسند» باشد.

آستان قدس رضوی، نهاد ثروتمند و پرقدرت مستقر در شهر مشهد، در حال حاضر تحت مدیریت ابراهیم رئیسی، روحانی محافظه‌کار و از نزدیکان آیت‌الله احمد علم‎الهدی امام جمعه این شهر است.

علم‌الهدی همواره از برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهد ممانعت به عمل آورده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More