شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش هشدارها درباره خطر جان‌باختن بیماران کرونا با قطع اعلام نشده برق: بیماران زیادی را از دست می‌دهیم

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، نسبت به پیامد قطع برق و ایجاد چالش اکسیژن برای بیمارستان‌ها و بیماران مبتلا به کرونا هشدار داد و همزمان رییس بخش عفونی بیمارستان خمینی تهران گفت که قطع برق می‌تواند با از کار انداختن دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مورد استفاده در بیمارستان‌ها یا منازل، طی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به مرگ بیماران حاد کرونا منجر شود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، اما خطرات قطع برق برای بیماران کرونا را رد کرد و گفت که از این بابت هیچ مشکلی وجود ندارد چون همه بیمارستان‌ها برق اضطراری دارند و زنجیره سرما برای نگهداری تا تزریق واکسن هم از قبل تدارک دیده شده است.

با این حال حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، گفت که حتی در صورتی که اغلب بیمارستان‌ها به برق اضطراری و دیزل ژنراتور مجهز باشند باز هم خروج شبکه از برق شهری و ورود به برق اضطراری مدتی زمان می‌برد و کاهش محسوسی در فشار اکسیژن ایجاد می‌کند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اهمیت اکسیژن برای بیماران کرونا، افزود یکی از معضلاتی که در دوره کرونا پدیدار شد، بحث اکسیژن بود به طوری که در بسیاری از بیمارستان‌ها، به دلیل حجم بالای بیماران، اکسیژن بیش از میزان مصرفی که برای هر بیمارستان محاسبه شده بود و در شرایط قبل از کرونا طبیعی بود، مورد نیاز است.

او گفت که با توجه به اینکه بیمارستان‌ها بر اساس یک‌سری استانداردها ساخته شده بودند، بسیاری از بیمارستان‌ها در دوره همه‌گیری کرونا به ویژه در اوج پیک‌ها با کمبود اکسیژن مواجه می‌شدند که با کمک خیرین و دولت مقداری این مشکل رفع شد اما دیگر فکر نمی‌کردیم که با وجود اینکه اکسیژن فراهم شده، یک روز برق هم قطع می‌شود.

حمید عمادی، رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان خمینی تهران، نیز طی مصاحبه با روزنامه جهان صنعت، گفت: «این روزها قطعی برق گریبان بیماران کرونا با درگیری ریوی حاد را گرفته است زیرا یکی از اساسی‌ترین درمان‌ها برای بیماران کرونا استفاده از دستگاه اکسیژن است. قاعدتا اکسیژن هم با برق کار می کند.»

عمادی تاکید کرد که اگر روند قطعی برنامه‌ریزی نشده برق ادامه‌دار باشد و برخی بیمارستان‌ها برق اضطراری نداشته باشند، به سرعت حال بیماران کرونا وخیم می‌شود و احتمال فوت آنها افزایش پیدا می کند.

او اضافه کرد که تعدادی از بیماران کرونا نیز برای ادامه روند درمان با دستگاه اکسیژن‌ساز در خانه به سر می برند، و در اثر قطع برق دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.

عمادی با اشاره به اینکه دستگاه اکسیژن‌ساز، اکسیژن موجود در هوا را غلیظ کرده و به صورت اکسیژن خالص به بیمار می‌دهد، افزود که این دستگاه با برق کار می‌کند.

او اضافه کرد که هر چند شاید برخی بیمارستان‌ها برق اضطراری داشته باشند اما منازل برق اضطراری ندارند، بنابراین اگر بیماری با درگیری حاد ریوی در منزل با دستگاه اکسیژن ساز نفس بکشد، ممکن است در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از قطع برق فوت کند.

محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، نیز با تاکید براینکه قطعی برق در سراسر کشور برای بیمارستان‌ها معضل جدی ایجاد کرده است، گفت:« اگر قطعی برق و نوسانات آن همچنان ادامه پیدا کند بیماران زیادی را از دست می‌دهیم.»

هاشمیان افزود که نوسانات برق باعث می‌شود بار اکسیژنی که بیمار به دستگاه ونتیلاتور، دستگاه تنفس مصنوعی، وصل است، کم و زیاد شود و این درحالی است که که دقیقه‌ها برای بیمار مبتلا به کرونا که به دستگاه ونتیلاتور وصل شده بسیار حیاتی است.

براساس برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و بعد از تشکیل «کمیته‌های ترخیص» بسیاری از بیماران کرونا که باید در بیمارستان بستری شوند برای خالی شدن تخت بیمارستان‌ها، به منازل خود فرستاده شده‌اند.

محمدرضا هاشمیان با اشاره به این وضعیت، گفت که اگر قرار باشد از این به بعد مرتب قطعی برق داشته باشیم از لحاظ فنی برای دستگاه‌های موجود در بیمارستان‌ها و منازل مشکل جدی رخ می‌دهد چرا که برخی از دستگاه‌های موجود در آی‌سی‌یو بسیار حساس هستند و پیش‌تر هم سابقه داشته که به دلیل نوسانات برق سوخته‌اند.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه تاکید کرد که ادامه قطع برق و خاموشی‌های گسترده، زیان‌های جبران‌ناپذیری بر جان و مال مردم و بیمارستان‌ها وارد می‌کند و اگر بیمارستانی برق اضطراری نداشته باشد، قطعا تمام بیماران بخش آی‌سی‌یو فوت می‌کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More