شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره خانه در برخی شهرهای بزرگ و دریافت اجاره بر اساس نرخ ارز

 

خبرگزاری‌های ایران از افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره خانه در برخی شهرهای بزرگ و دریافت اجاره بر اساس نرخ ارز خبر دادند. در همین حال بر اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده، قیمت اجاره خانه در تیر ماه در ایران، نسبت به سال گذشته حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری تسنیم در همین زمینه نوشت که قیمت اجاره خانه در برخی مناطق شهر شیراز تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته ‌و گروهی از مستاجران مجبور به مهاجرت به مناطق حاشیه شهر شده‌اند. 

قاسم تابنده ماه، رییس اتحادیه مشاورین املاک شیراز، هم اعلام کرده است که صاحبخانه‌ها براساس قیمت ارز، قیمت خانه خود را تعیین می‌کنند.

خبرگزاری مهر نیز در گزارشی نوشت که  قیمت‌های اجاره، رهن و فروش خانه در مشهد در چند ماه اخیر ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

حسام عقبایی، نایب‌ رییس اتحادیه املاک، نیز گفت که برخی مستاجران مجبور شدند یا محلات زندگی خود را تغییر دهند و یا خانه‌ای با متراژ کمتر اجاره کنند.

 

 

در همین حال روزنامه دنیای اقتصاد نوشت که در تیر ماه افزایش اجاره‌بهای مسکن، نقش قابل‌توجهی در اوج‌گیری تورم داشته است. 

بر اساس این گزارش، شاخص کل اجاره که به تنهایی دارای ضریب اهمیت ۳۰/۷ درصدی در سبد مصرفی خانوارها است، در تیر ماه نسبت به خرداد ۲/ ۷ درصد و نسبت به تیر ماه سال گذشته ۹/ ۲۷ درصد افزایش یافته است.

دولت ایران اعلام کرده که در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان، وام ودیعه مسکن با بهره ۱۳ درصد پرداخت خواهد کرد.

به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، فعلا خانواده‌های ۵ نفره و زوج‌هایی که به تازگی ازدواج کرده‌اند در اولویت دریافت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن هستند.

دولت پیش از این وام خرید خانه به افراد می‌داد اما با افزایش اجاره خانه در ماه‌های گذشته و همچنین تعطیلی برخی کسب و کارها به دلیل کرونا پرداخت وام برای ودیعه خانه را تصویب کرده است.

دولت پیش از این اعلام کرده بود که حداکثر افزایش اجاره خانه باید در تهران ۲۵ درصد، در شهر‌های بزرگ ۲۰ درصد و در بقیه شهر‌ها ۱۵ درصد باشد.

با این حال برخی از کارشناسان اقتصادی این طرح را شکست خورده می‌دانند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More