شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایرج حریرچی: هدف محدودیت‌های دو هفته‌ای، کاهش ده درصدی جان‌باختگان کرونا در ماه آینده است

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، هدف از اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی به مدت دو هفته را کاهش ۳۰ درصدی موارد بستری و کاهش ۱۰ درصدی شمار جان‌باختگان این ویروس در ماه آینده اعلام کرد. همزمان رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری این محدودیت‌ها را «مُسکن» خواند.

درحالی که شمار جان‌باختگان کرونا در ایران بر اساس آمار رسمی روز چهارشنبه از ۴۶ هزار نفر گذشت و مقام‌های وزارت بهداشت شمار جان‌باختگان روزانه کرونا را  نیز بین ۴۵۰ تا ۴۸۰ نفر گزارش می‌کنند، معاون کل وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی گفت: «هدف گیری ما از اجرای طرح جدید کاهش ۳۰ درصدی موارد بستری و ۱۰ درصدی مرگ و میر برای یک ماه آینده است که امیدواریم به اهداف خودمان برسیم.»

حریرچی، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعلام شده از مردم را بسیار خوب توصیف کرد و افزود که آنچه بعد از آغاز تعطیلی‌های دو هفته‌ای شاهد آن هستیم این است که مردم با رعایت پروتکل‌ها و کاهش ترددها حماسه آفریدند.

معاون کل وزارت بهداشت البته تاکید کرد که «هم اکنون خطرناک‌ترین نگرانی ما از شیوع کرونا، تجمعات خانوادگی و دورهمی های خانواده‌ها است»، و اضافه کرد که تجمع در فضای بسته نیز بزرگترین نگرانی کرونایی ماست، ضمن اینکه همچنین حمل و نقل عمومی هم راضی کننده نیست.

علاوه بر این، حریرچی خواهان رعایت محدودیت‌ها از سوی مردم در خانه‌ها نیز شد و گفت: «مردم بدانند که باید رعایت پروتکل‌ها و کاهش ترددها ادامه دار باشد و این رعایت‌ها به داخل خانه هم کشیده شود.»

او همچنین به اعمال محدودیت‌های کرونایی در ۸۹ شهرستان قرمز قبل از شروع تعطیلی‌های دو هفته‌ای اشاره کرد و گفت که محدودیت‌ها در این شهرستان‌ها با تعطیلی مشاغل رده‌های دو، سه و چهار همراه بود. حریرچی افزود که ۶۹ شهرستان با رعایت پروتکل‌ها، از وضعیت قرمز خارج شدند و این یک موفقیت بزرگ است اما این به معنای آسان پنداری نیست.

حریرچی همچنین با ابراز نگرانی از آغاز فصل سرما در مناطق گرمسیر، گفت که در حال حاضر زمستان مناطق گرمسیر شروع نشده و ما نگران هستیم که بیماری با شروع فصل سرما در این مناطق و آغاز به کار دستگاه‌های گرمایشی و بسته شدن درها، اوج بگیرد.

همزمان پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، محدودیت‌های دو هفته‌ای را «مُسکن» توصیف کرد. او گفت که «محدودیت‌های دو هفته‌ای شاید به صورت یک مُسکن عمل کند و فشار را پایین بیاورد اما باید این محدودیت‌ها ادامه پیدا کند و رفتارهای بهداشتی باید به صورت مداوم انجام شود و اگر شرایط دوباره به چند ماه قبل برگردد، شیوع هم بیشتر خواهد شد.»

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه همچنان بیمارستان پُر است، افزود که چند روزی خلوت‌تر شده بود اما امروز دوباره شلوغ شده است و معلوم نیست که واقعا به چه صورت این وضعیت ادامه پیدا کند.

طبرسی  گفت که باید یک هفته از محدودیت‌های تازه کرونایی بگذرد تا تعداد بیماران کاهش پیدا کند و بعد ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد، در واقع زمان می‌برد تا اثر محدودیت‌ها را ببینیم.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری همچنین گفت که بیمارستان‌ها به نیروهای جدید نیاز دارند اما تاکید کرد که هنوز نیروی جدید پرستاری به بیمارستان تزریق نشده و وضعیت وخیم است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More