شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تاکید ستاد ملی مدیریت کرونا بر برگزاری مراسم محرم در میان مخالفت و هشدار مقام‌های وزارت بهداشت

حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا گفت که دستورالعمل برگزاری آماده ابلاغ است و این مراسم باید برگزار شود. همزمان  مقام‌های وزارت بهداشت بار دیگر با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری محرم مخالفت کرده و عنوان کردند که در شرایط افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا، آن دسته افراد که در این باره اظهار نظر می‌کنند بهتر است منتظر سخنان رهبر جمهوری اسلامی باشند.

قاسمی دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا، از برگزاری  نخستین جلسه «کارگروه مراسم عزاداری ایام محرم و صفر ذیل کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا» عصر سه شنبه در وزارت کشور خبر داد. او گفت که  براساس مصوبات این جلسه  دستورالعمل تهیه شده در کمیته‌های امنیتی، انتظامی و کمیته بهداشتی از طریق وزارت کشور برای اجرا ابلاغ می‌شود که دارای دو بخش «قبل و حین ماه محرم» است.

قاسمی افزود که بخش اول این دستورالعمل «مربوط به قبل از فرارسیدن ماه محرم بوده که سه رکن اصلی هماهنگی، اقناع و اطلاع‌رسانی دارد و تمام اقداماتی که در این کارگروه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌شود، حول این سه محور خواهد بود.»

دبیر کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا  با تاکید براینکه «مراسم محرم باید برگزار شود، گفت که «در بخش دوم دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری محرم نیز یک سری ضوابط پیش بینی شده است که براساس این ضوابط مراسم باید برگزار شود.»

تاکید دوباره وزارت بهداشت بر مخالفت با برگزاری دسته‌های عزاداری

همزمان علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، بار دیگر در یک برنامه تلویزیونی نسبت به پیامد برگزاری مراسم محرم به روال گذشته در شرایط شیوع کرونا هشدار داد و گفت: «ما بر اساس مقررات بهداشتی با راه اندازی دسته‌های عزاداری مخالف هستیم و همچنین با حضور تماشاگران و تجمع دسته‌های عزاداری در یک مکان هم موافق نیستیم.»

رییس همچنین گفت که در این جمع ها، پذیرایی نباید انجام شود و در بخش نذورات هم می‌توان آن را خام و خشک در اختیار نیازمندان قرار داد و توصیه می‌کنیم غذا در هیات‌ها به هیچ وجه توزیع نشود.

معاون وزرات بهداشت تاکید کرد که « باشکوه برگزار کردن مراسم عزاداری به معنای تجمع نیست و طرح هر خانه یک حسینیه را اجرا کنیم.»

معاون وزیر بهداشت گفت که کرونا موجب تغییر سبک زندگی همه دنیا شده و مراسم امسال محرم، متفاوت با سال گذشته است و نیازمند خلاقیت هستیم و باید از فضای مجازی استفاده کنیم.

هشدار حریرچی: حتی در شرایط فعلی آمار جان‌باختگان کرونا دست‌کم طی دو هفته آینده رو به افزایش است

از سوی دیگر، ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت، با اشاره به رکورد جان‌باختن ۲۳۵ طی یک روز بر اثر ابتلا به کرونا، گفت که هنوز آمار مبتلاهای بستری افزایشی است احتمال می‌رود آمار جان‌باختگان دست‌کم طی دو هفته آینده رو به افزایش خواهد بود.

معاون‌کل وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار جان‌باختگان متوسط کل مرگ و میر روزانه در کشور هزار تا هزار و ۵۰ نفر است  که نشان می‌دهد جان‌باختن ۲۳۵ نفر طی یک روز بر اثر ابتلا به کرونا معادل ۲۵ درصد مرگ و میر روزانه است و این یک هشدارباش شدید است.

حریرچی به طور ضمنی شمار جان‌باختگان روزانه کرونا را بیشتر از آمار رسمی و اعلام شده از سوی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت که ۲۳۵ جان‌باخته روز دوشنبه بر اثر کرونا، فقط شامل کسانی است که تست کرونای آنها مثبت بوده است و می‌دانیم کسانی هستند که به دلایلی تسن کرونای آنها منفی اعلام می‌شود.

حریرچی با تاکید براینکه وضعیت کرونا در اکثر استان‌ها که در رده‌های آبی و سفید جدول ارزیابی قرار داشتند به رنگ قرمز در آمده‌ است، گفت که «این یعنی فاجعه و البته فاجعه اصلی در تهران رخ داده است و تهران در ردیف سوم آمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان قرار دارد.»

او همچنین گفت که  در شرایط فعلی از مجموع ۸۳ میلیون نفر جمعیت کشور حدود ۷۳ میلیون نفر در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

معاون‌کل وزارت بهداشت درباره اعمال محدودیت‌های مناسبت‌های مذهبی و عزاداری در ماه محرم،  با بیان اینکه در جلسه‌ای که روز سه‌شنبه با حضور وزیر بهداشت و رییس سازمان تبلیغات اسلامی در وزارت بهداشت برگزار شد اصل جلسه به پیشگیری از ابتلاء به کرونا بنا شده بود، زیرا طبق دستورات اسلامی حفظ جان مسلمین از اوجب واجبات است.

حریرچی تاکید کرد که اصل هرگونه تجمع مغایر با مقررات بهداشتی است به این علت برپایی مراسم و مناسبت‌های باشکوه عزاداری مانند سال‌های قبل اصلا امکان ندارد و شدنی نیست.

معاون‌کل وزارت بهداشت افزود که درباره بیرون رفتن دسته‌های عزاداری تصمیم بر لغو این گونه عزاداری است و همچنین عزاداری و تجمعات در فضای بسته هم ممکن نخواهد بود.

حریرچی گفت که «آن دسته از کسانی که اظهار نظر می‌کنند بهتر است صبر کنند و منتظر سخنان مقام رهبری بمانند و خواهش می‌کنیم از مقام رهبری و سایر مراجع داغ‌تر نباشند و شکوه این مناسبات مذهبی را با رعایت کامل شعور و شور و در شان کامل مسلمین برگزار کنند».

این مقام وزارت بهداشت گفت که محرم امسال باید در خانه‌ها و با شعار «هر خانه یک حسینه» با ظرفیت فضای مجازی و صدا و سیما برگزار شود و تقاضا می‌کنیم که مردم مراسم را در خانه‌های خود برگزار کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More