شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با روز جهانی معلم

تجمع اعتراضی فرهنگیان و بازنشستگان در تهران

تعدادی از فرهنگیان و معلمان بازنشسته، همزمان با «روز جهانی معلم» دراعتراض به وضعیت معیشت خود مقابل اداره آموزش و پرورش تهران تجمع کردند.

به گزارش رسانه‌‌های اجتماعی، در این تجمع که روز شنبه ۱۳مهر، برگزار شد، شعارهایی چون «فریاد فریاد از این همه بیداد» و «حقوق‌های نجومی فلاکت عمومی» سرداده شد.

همچنین معترضان در این تجمع پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «حق ایجاد و به رسمیت شناخته شدن تشکل مستقل، تجمع، اعتصاب و آزادی بیان فارغ از شرایط امنیتی» و «دست از خصوصی سازی مدارس بردارید».

ایلنا به نقل از معلمان نوشت: «بهبود معیشت معلمان شاغل و بازنشسته، پرداخت مطالبات فرهنگیان، بهبود وضعیت بیمه‌ای و درمانی و توقف سیاست‌های خصوصی‌سازی، مهم‌ترین خواسته‌های ماست.»

این خبرگزاری اضافه کرد که معلمان خواستار توقف سیاست‌هایی از قبیل پولی‌سازی آموزش و خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی‌‌اند و می‌گویند قانون مدیریت خدمات کشوری باید «طابق‌ النعل بالنعل» برای بازنشستگان فرهنگی اجرایی شود.

ایلنا نوشت: «این معلمان از مسئولان وزارت آموزش و پرورش درخواست دارند به صدای مطالبه‌گری آنها گوش فرا دهند.»

همزمان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی معلم، از سیاست‌های فعلی آموزشی انتقاد کرد.

در این بیانیه آمده است: «برای آن دسته از افراد و مسئولانی که از نامگذاری امسال به نام «معلمان جوان» درک درستی ندارند یا از کنار آن به سادگی می‌گذرند یادآور می‌شویم اگر امروز بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش با کمبود ۱۰۸ هزار معلم روبرو هستیم به خاطر سیاستگذاری‌های اشتباه در آموزش و پرورش و بی‌توجهی به امنیت شغلی و معیشتی معلمان است.»

این بیانیه در ادامه به وضعیتِ «معلمان جوان» پرداخته و اضافه کرده است: «معلمان جوان با گسترش طرح غیرقانونی خرید خدمات آموزشی، از بین جوانان تحصیلکرده و جویای کار وارد این حرفه‌ حساس شده‌اند... و پیمانکار برای صرفه و سود بیشتر معلمان جوان را با کمترین دستمزد و گاها بی‌هیچ بیمه و تعهدی، استثمار می‌کند. اینگونه معلم با چنین طرحی کدام هدف آموزش و پرورش را مهیا می‌کند!؟»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همچنین با اعتراض به «خصوصی‌سازی آموزش» در ایران اعلام کرد: «طی روزهای گذشته شاهد سپردن مدارس بزرگ حتی در تهران به پیمانکار بخش خصوصی تحت عنوان «مدارس حمایتی»بودیم که نشان از عزم جدی دولت برای بی‌ثبات‌سازی شغل معلمی و تاراج آموزش اساسی دارد.»

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی بارها فعالان صنفی معلمان را تحت فشار قرار داده و آن‌ها را زندانی کرده است.

حمیدرضا رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان أصفهان به تازگی توسط دادگاه کیفری شهرستان شهرضا به تحمل ۳ سال #حبس_تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق در ملا عام و پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More