شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تخت‌روانچی: ایران با طرف‌های باقی‌مانده در برجام مذاکره می‌کند

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، با اشاره به تصمیم اخیر ایران درباره عمل نکردن به برخی تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای این کشور، گفت: «پنجره دیپلماسی بسته نشده و ما معتقدیم که ایران با طرف‌های مشارکت‌کننده باقی‌مانده در برجام مذاکره خواهد کرد و باید دید که نتیجه این مذاکرات چه خواهد شد.»

تخت روانچی که خود در جریان مذاکرات هسته‌ای منجر به توافق سال ۲۰۱۵، یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران بود، در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا گفت: «در طول یک سال گذشته، ما صبوری فوق‌العاده‌ای در پیش گرفتیم تا نشان دهیم ایران آماده است بیش از حد انتظار همکاری کند و در اجرای توافق هسته‌ای صادق است.»

وی ادامه داد: «اما متاسفانه به دلیل زورگویی آمریکا حتی به نزدیک‌ترین متحدانش، ما به عواید اقتصادی وعده داده شده بر اساس توافق هسته ای دست نیافتیم، بنابراین گزینه‌ای جز این برای ما باقی نماند که اعلام کنیم قصد داریم طی ۶۰ روز اجرای بخش‌هایی از برجام و برخی از تعهدات داوطلبانه خود در توافق هسته‌ای را متوقف کنیم.»

اشاره نماینده ایران در سازمان ملل که به تازگی کار خود در این سمت را آغاز کرده، به تصمیم اخیر تهران است که بر اساس آن جمهوری اسلامی فروش مازاد اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را متوقف می‌کند.

این تصمیم ایران، همزمان با یکسالگی خروج آمریکا از برجام اعلام شد که از سوی آمریکا به نوعی «باج‌خواهی از اروپا» توصیف شده است.

با این حال تخت‌روانچی بر رعایت چارچوب برجام از سوی ایران تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر ما در زمینه سطح غنی‌سازی به برجام وفادار هستیم چیزی که ما گفتیم این است که برای ۶۰ روز آینده میزان ذخیره‌سازی خود را محدود نخواهیم کرد.»

وی با تأکید مجدد بر این که ایران «سطح غنی‌سازی بیش از ۳/۶۷ درصد» را افزایش نخواهد داد، به اروپایی‌ها هشدار داد که «اگر آنها در دو ماه آینده هم این کار را نکنند، معنای آن این است که اراده سیاسی وجود ندارد و در آن صورت ما مطابق با منافع ملی خود عمل خواهیم کرد.»

در حالی که مقامات آمریکایی، به ویژه دونالد ترامپ رئیس جمهوری و برایان هوک، رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه ایالات متحده، بارها گفته‌اند که آمریکا در گفت‌وگو با ایران می‌خواهد به یک «توافق جدید و بهتر» برسد، نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: «ملاقات با کسی که بی‌ملاحظه یک توافق بین‌المللی را پاره می کند هیچ فایده‌ای ندارد... چطور می‌توان به فردی که این چنین بی‌ملاحظه و بی مبالات عمل می‌کند، اعتماد کرد؟»

وی با این حال اضافه کرد که ایران در پی راه انداختن جنگ علیه کسی تلاش نمی‌کند، «اما قطعا به هر قیمتی از خود دفاع» خواهد کرد.

در حالی که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، به تلویزیون ایران گفته که دستور کار کنونی جمهوری اسلامی «خروج مرحله‌به‌مرحله» از برجام است، کشورهای اروپایی به ایران در زمینه خروج از برجام هشدار داده‌‌اند.

در این میان فرانسه با لحنی تندتر اعلام کرد که اگر ایران برجام را نقض کند، تحریم‌های اروپا علیه جمهوری اسلامی دوباره اعمال خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More