تعلیق کنسرت حمید عسگری به اتهام تکخوانی زنان
رضا عسگری، مدیر برنامه حمید عسگری خواننده پاپ، گفت که موضوع لغو کنسرتهای این خواننده هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است.
پیشتر، دفتر موسیقی وزارت ارشاد با انتشار اطلاعیهای از تعلیق فعالیت گروه و موسسه برگزار کننده کنسرت حمید عسگری خبر داده بود.
عسگری روز دهم بهمنماه در کنسرتی در برج میلاد ترانهای با نام «کجای دنیامی» را با همخوانی نگین پارسا، گیتاریست زن در گروهش، اجرا کرد. پارسا اما چند ثانیه آخر این ترانه را به صورت تکخوانی اجرا کرد و سپس میکروفون او را قطع کردند.
این خواننده پاپ هنگام معرفی پارسا به موضوع قطع میکروفون اشاره کرد و میکروفون خود را در اختیار او گذاشت.
در اطلاعیه دفتر موسیقی وزارت ارشاد آمده است: «با توجه به تخلفات گروه حمید عسگری از ضوابط مجوز در اجرای اخیر، اعلام میشود شورای رسیدگی به اجرای صحنهای، موضوع را بررسی میکند و تا زمان بررسی و تصمیمگیری، فعالیت گروه و موسسه برگزارکننده به حالت تعلیق درمیآید.»
مدیر برنامههای حمید عسگری گفت: «در حال حاضر مشغول پیگیری هستیم تا ببینیم ماجرا از چه قرار است و از آنجا که نام موسسه برگزار کننده کنسرت نیز در خبرها آمده، آنها نیز مشغول پیگیری هستند و قرار شد نتیجه را به ما اعلام کنند تا اگر نیازی به حضور ما هست به مراجع مربوطه مراجعه کنیم.»
تکخوانی زنان در کنسرتهای موسیقی طی سالهای پس از انقلاب همواره ممنوع بوده و در موارد استثنایی نیز دخالت حراست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به همراه داشته است.
یکی از تازهترین نمونههای برخورد با تکخوانی زنان مربوط به کنسرت علی قمصری است. او روز ۱۷ دی ماه در صفحه اینستاگرامش نوشت که در بخشی از کنسرت گروهش، صدای هاله سیفی به صورت غالب شنیده شده و پس از آن صدا از سوی مسئولان حراست تالار وحدت به طور کامل قطع شده است. در نتیجه، او و گروهش ناچار شدهاند ادامه کنسرت را بدون سیستم صوتی اجرا کنند.
محمد رحمانیان کارگردان تئاتر «ترانههای قدیمی، پیکان جوانان» نیز روز ۱۷ دیماه به دلیل خوانندگی یک زن در اجرای این نمایش به دادسرای ارشاد احضار شد.
او گفت که این تئاتر بارها از سوی شورای ارزشیابی و نظارت مرکز هنرهای نمایشی بازبینی شده بوده و تکخوانی زن هم در آن وجود نداشته اما در دادسرا عمدتا درباره این موضوع از او سوال شده است.
در سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر نیز فیلم تئاتر «سلام چهل سالگی» به کارگردانی محمد رحمانیان روی صحنه رفت و در انتهای نمایش صدای همخوانی و تکخوانی زنان شنیده بود.
روابط عمومی جشنواره این اتفاق را به مشکل فنی ربط داد و اعلام کرد حاضران در سالن برنامه را با صدای همخوانها شنیده و مشاهده کردند اما ظاهرا خروجی صدای پخش زنده تلویزیونی تنها از طریق یک میکروفون بوده و صدای همخوانها ضعیف شنیده شده است.