شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خانواده‌های هواپیمای اوکراینی: انتصاب پیام اخوان نشانه جدیت کانادا در پاسخگو کردن جمهوری اسلامی است

 

در پی انتصاب پیام اخوان به عنوان مشاور ارشد دولت کانادا در پرونده شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، خانواده‌های قربانیان این هواپیما از این اقدام کانادا قدردانی کردند و آن را نشان‌دهنده «جدیت دولت کانادا در پاسخگو کردن رژیم جمهوری اسلامی و یافتن حقیقت و اجرای عدالت» دانستند.

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس٧۵٢ در بیانیه خود این انتصاب را «بسیار مهم» و «تصمیمی به‌جا و جسورانه» خواند و درباره «مسوولیت بسیار سنگینی» که بر عهده‌ اخوان گذاشته شده نوشت: «نه تنها چشمان عده‌ زیادی از خانواده‌های سوگوار و البته مبارز به ایشان است که چند ملت درگیر هم منتظر اقدامات آتی هستند.»

بر اثر شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به پرواز شماره ٧۵٢ هواپیمایی اوکراین در ۱۸ دی ۱۳۹۸ تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان در بیانیه خود یادآور شده است که این انجمن و دولت کانادا از ماه ژوئن سال گذشته در زمینه تشکیل یک تیم ویژه‌ حقوقی تلاش کرده‌اند که تمرکز این تیم «فقط بر موضوع پرواز باشد» و «این خواسته محور تمام گفت‌وگوها با مقامات، نامه‌نگاری‌ها و دیدارهای رسمی و غیررسمی در کانادا و کشورهای دیگر بود» .

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا روز پنجشنبه شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی را «عمدی» و «تروریستی» دانست و به دنبال آن، وزارت خارجه کانادا پیام اخوان، یکی از بازپرسان پیشین دیوان لاهه، را به عنوان مشاور در این پرونده منصوب کرد.

 

وکیل خانواده‌ها به ایران‌اینترنشنال: می‌توانیم اموال ایران را ضبط کنیم

مارک آرنولد، وکیل پرونده خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی، در گفت‌وگویی اختصاصی با ایران‌اینترنشنال به جزییات بیشتری در این باره اشاره کرد.

او به ایران‌اینترنشنال گفت: «ایران در کانادا سرمایه دارد و ما می‌دانیم کجا، ولی من اعلام نمی‌کنم تا به ایران این فرصت را ندهیم که سرمایه‌هایشان را مثل همیشه جابه‌جا کنند.»

مارک آرنولد همچنین گفت: «ما همچنین می‌دانیم که ایران هواپیمایی دارد که به کشورهای دیگر پرواز می‌کند، کشتی‌هایی پر از نفت بر دریاها دارند و ما همه کاری را انجام می‌دهیم تا هر چه را که می‌توانیم ضبط کنیم تا غرامت این پرونده پرداخت شود. امیدوارم کار به آنجا نرسد.»

حکم دادگاه عالی اونتاریو درباره پرونده هواپیمای اوکراینی که روز پنجشنبه صادر شد در تاریخ قضایی کانادا «بی‌سابقه» ارزیابی شده است.

آرنولد در گفت‌وگوی خود با ایران‌اینترنشنال اضافه کرد: «شاید یک یا دو تانکر نفت برای پوشش این پرونده کافی خواهد بود و ایران نمی‌داند که ما چه چیزهایی را می‌توانیم ضبط کنیم. پس به جای این که ایران ما را وادار به این کارها بکند، باید وقتی حکم صادر شد، نسبت به پرداخت اقدام کند.»

 

 

وکیل پرونده خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی خطاب به علی خامنه‌ای گفت: «رهبر، کشورت یک اشتباه کرده، این یک فاجعه است، شما آدم کشتید، شهروندان کانادا را کشتید، دادگاه‌های ما در کانادا این عمل را تروریستی تشخیص داده‌اند، ما به دنبال دارایی‌های شما هستیم و آنها را خواهیم گرفت.»

او خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرد: «اگر به دنبال روابط دیپماتیک با کانادا هستید، باید کار درست را انجام دهید، باید به خانواده‌ها غرامت دهید، باید از آنها بابت کارهایی که کردید معذرت‌خواهی کنید، باید قسم بخورید دیگر این کار را نخواهید کرد، باید نماد یادبودی از آنها بسازید که به آنها ادای احترام شود و یادآور کردار غلط شما باشد.»

پیشتر شاهین مقدم، یکی از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان، به ایران‌اینترنشنال گفت در این حکم همچنین علی خامنه‌ای، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی، محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، حسین سلامی فرمانده کل و امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی محکوم شده‌اند.

دولت کانادا روز جمعه اعلام کرد حکم دادگاه اونتاریو مبنی بر تعمدی و تروریستی بودن این اقدام سپاه پاسداران را به دقت بررسی می‌کند.

ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More