شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دفن بیش از ۴۱ هزار جان‌باخته کرونا در بهشت زهرای تهران: عبور جان‌باختگان کرونای اصفهان از ۱۴ هزار نفر

مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران از دفن دست‌کم ۴۱ هزار و ۵۹۱ جان‌باخته کرونا تا هشتم شهریور در این آرامستان خبر داد و همزمان معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت که شمار جان‌باختگان کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه از ۱۴ هزار نفر گذشته است.

این درحالی است که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت شمار واقعی جان‌باختگان را بین ۲/۵ تا سه برابر آمارهای رسمی عنوان کرده و روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هفته گذشته از قول کوروش هلاکویی نائینی، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشت که آمار واقعی جان‌باختگان کرونا «هفت برابر آمار رسمی» است.

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران در تازه ترین آمار رسمی گفت: «از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا دوشنبه هشتم شهریور ماه سال‌جاری ۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر از جان‌باختگان کرونا در بهشت زهرا به خاک سپرده شده‌اند.»

خال گفت که جان‌باختگان کرونا که در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌اند شامل ۲۴ هزار و ۸۳۸ متوفی مرد و ۱۶ هزار و ۷۵۳ متوفی زن بوده‌اند.

این درحالی است که مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران پیشتر اعلام کرده بود که از فروردین۹۹ تا آذر ۹۹، حدود ۲۲ هزار نفر از جان‌باختگان کرونا در اين آرامستان به خاک سپرده شده‌اند.

به این ترتیب از زمان فرمان خامنه‌ای مبنی بر «ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» در ۱۹ دی سال۹۹ تاکنون بنابر آمار رسمی بیش از ۱۹ هزار نفر فقط در شهر تهران در اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته و در آرامستان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌اند.

به گفته مدیرعامل بهشت زهرای تهران از زمان اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران در سال۹۸ تاکنون بهشت زهرا بی‌سابقه‌ترین بحران خود را با بالاترین زمان درگیری و میزان مرگ و میر تجربه کرده که مانند آن را حتی در سال‌های جنگ ایران و عراق، سیل و زلزله‌های سهمگین در کشور نداشته‌ایم.

او همچنین سازمان بهشت زهرا را در دوره شیوع کرونا «سازمان بدون تعطیلی» خواند و همزمان تاکید کرد که برای دفن جان‌باختگان کرونا از «دفن دسته‌جمعی» استفاده نشده است و گرچه این سازمان در دوره همه‌گیری کرونا شرایط بسیار دشواری را تجربه کرده اما با مدیریت بحران توانسته «کار تطهیر و تدفین اموات» را انجام دهد.

مدیرعامل بهشت زهرای تهران یک ماه قبل نیز در مصاحبه با روزنامه همشهری گفته بود که با ۲/۵ برابر شدن فوتی‌ها، آمار رسمی جان‌باختگان روزانه کرونا در «شهر تهران» به بیش از ۲۱۶ نفر رسیده است.

در مشهد نیز علیرضا صداقت، مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضای مشهد، پیشتر گفته که فقط آمار فوتی‌های بهشت رضای مشهد، یکی از دو آرامستان بزرگ مشهد، بین ۲۰۰ الی ۲۱۰ نفر است و مدیرعامل آرامستان‌های مشهد نیز شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در این شهر را تا ۲۱۱ نفر اعلام کرد.

با این حال آماری از مجموع جان‌باختگان کرونا در مشهد تاکنون از سوی مقام‌های بهداشت و درمان یا مدیران شهر مشهد اعلام نشده است.

جان‌باختن دست‌کم ۱۴ هزار بیمار کرونا در اصفهان

در اصفهان اما بهروز کلیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز هشتم شهریور ماه آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه را حدود ۱۴ هزار نفر اعلام کرد.

این آمار درحالی اعلام می‌شود که شامل همه جان‌باختگان کرونا در استان اصفهان نیست چون بخشی از شهرهای استان اصفهان از جمله کاشان و اران و بیدگل جدای از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند و تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: «از ابتدای شروع کرونا حدود ۱۴۵ هزار بیمار در استان اصفهان بستری شدند و حدود ۱۴ هزار بیمار فوت کردند که از این تعداد حدود هشت هزار و ۵۰۰ بیمار تست کرونا مثبت و حدود پنج هزار و ۵۰۰ بیمار با تست منفی بودند ولی علائم دیگری داشتند که باعث می‌شد آنها فوتی کرونا در نظر گرفته شوند.»

کلیدری درباره جان‌باختگان طی ماه مرداد نیز گفت که در مرداد حدود یک هزار و ۴۷۰ بیمار کرونا در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جان‌باختند.

این آمار معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حاکی از آن است که به طور متوسط شمار «جان‌باختگان روزانه کرونا» در اصفهان طی مرداد ماه بیش از ۴۷ نفر بوده است.

بهروز کلیدری همزمان گفت که طی چند روز گذشته، شهریور ماه، با افزایش فوتی‌ها شمار جان‌باختگان روزانه کرونا  کرونا، به ۴۵ تا ۶۰ نفر در روز رسیده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به ابتلای مادران باردار در موج پنجم کرونا، افزود که در این موج حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مادر باردار در استان اصفهان به کرونا مبتلا شدند و طی ده روز گذشته مرگ و میر مادران باردار مبتلا نیز افزایش داشته و چهار مادر باردار جوان با درگیری شدید کرونا جان‌باختند.

او گفت که از حدود ۹۰۰ مادر باردار پرخطر در اصفهان حدود ۳۳۰ مادر باردار، نزدیک به ۳۱ درصدشان، به کرونا مبتلا شدند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More