شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: مشکل برق در بیمارستان‌ها دروغ است و برخورد خواهد شد

 

مقام‌های جمهوری اسلامی از کار افتادن تجهیزات بیمارستان‌ها بر اثر قطع برق را «کذب محض» خواندند و حسن روحانی خواستار برخورد با کسانی شد که خبرها در این زمینه را منتشر می‌کنند؛ همزمان انتقادهای کارشناسان و مقامات پزشکی از عملکرد وزارت بهداشت بالا گرفته است.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز شنبه ۱۹ تیر در ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که مقامات وزارت بهداشت از کار افتادن دستگاه‌های تنفسی در بیمارستان‌ها به دلیل قطع برق را «دروغ و کذب محض» خوانده‌اند.

او گفت: «مسئولین مربوطه باید با آنهایی که تعمدا دنبال ایجاد ناامنی روانی و فکری در جامعه‌اند، برخورد کنند.»

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، نیز روز شنبه از کار افتادن دستگاه‌های آی‌سی‌یو و دستگاه‌های تنفسی را شدیدا تکذیب کرد و گفت که بیمارستان‌ها برق اضطراری دارند و هیچ مشکلی پیش نیامده است.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره قطع گسترده برق در مناطق مختلف منتشر شده بود و یک پزشک متخصص در بیمارستان مسیح دانشوری نیز از جان باختن بیماران بستری در آی‌سی‌یو به دلیل قطع برق خبر داده بود.

محمدرضا هاشمیان، پزشک متخصص، ضمن بازنشر فیلم قطع برق در آی‌سی‌یو نوشته بود: «ما با چنین صحنه‌هایی بارها مواجه شده‌ایم. اکسیژن که قطع می‌شود بعضی از ونتیلاتورها دچار اختلال عملکرد می‌شوند» و ونتیلاتورهایی که وزارت بهداشت خریده «با قطعی برق دچار اختلال شدید در عملکرد می‌شوند».

علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای و رییس بیمارستان مسیح دانشوری، با توبیخ هاشمیان، در متنی مکتوب که تصویر آن منتشر شده به او تذکر داد که در صورت تکرار «القای یاس و ناامیدی»، تصمیمات جدی‌تری خواهد گرفت.

روحانی در سخنان روز شنبه‌اش همچنین گفت: «شایعه کردند که در فلان استان دیگر تخت وجود ندارد. فیلمی هم در فضای مجازی منتشر کردند که فردی را در بیابان نشان می‌دهد که زیر یک درخت سرم روی درخت به وی وصل است و از این بازی‌های تبلیغاتی راه انداختند.»

یک روز پیش از این سخنان، سعید نمکی وزیر بهداشت گفته بود در سیستان و بلوچستان حدود ۵۰۰ تخت خالی است اما «با وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است».

سخنان روحانی و نمکی در حالی بیان شده که مقام‌های پزشکی سیستان و بلوچستان در روزهای گذشته چندین بار از کمبود تخت و بیمارستان خبر داده‌اند.

احمد موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان، نیز دهم تیر گفته بود: «۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان بیمارستان ندارد و بعضا نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش از ۱۰۰ کیلومتر راه طی کند.»

 

انتقادها از فاجعه و اعتراض به خیالبافی‌ها

حمله روحانی و نمکی به منتقدان در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر انتقاد کارشناسان و مقام‌های پزشکی از عملکرد وزارت بهداشت به شدت بالا گرفته است.

مصطفی معین، رییس شورای عالی نظام پزشکی، روز شنبه در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه واکسن‌زده‌ها در برابر گونه دلتا مصون هستند، نوشت: «اینجاست که به عمق فاجعه غفلت و یا تعلل وزیر بهداشت در خرید سریع و انجام واکسیناسیون فوری و تراژدی جان باختن بسیاری از سرمایه های انسانی می‌توان پی برد. مسئولیت مدعی‌العموم چیست؟»

روزنامه شرق نیز روز شنبه در مطلبی با عنوان «خیالبافی‌های کرونایی آقای وزیر» به شدت از عملکرد سعید نمکی انتقاد کرد.

به نوشته شرق، یک سال و نیم است که مردم «وعده‌های بی‌سرانجام، رونمایی‌های پرسروصدا و بی‌نتیجه، اغراق در فتح‌الفتوحات کرونایی، بی‌ادبی و طلبکار بودن از مردم» را تجربه می‌کنند

شماری از رسانه‌ها نیز سخنان چند روز پیش انتقادهای پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، را بازنشر کرده‌اند.

او گفته بود: «مدیریت ما اشتباه است. چرا کشورهای دیگر با چنین چالش‌هایی درگیر نمی‌شوند؟ بله در برخی کشورها یک موج سنگین کرونا به وجود آمد، اما از اشتباهاتشان درس گرفتند و کنترل کردند.»

این پزشک متخصص اضافه کرد: «چرا در همین ترکیه که کنار ماست این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ چرا ترکیه توانسته ۵۰ درصد جمعیتش را واکسینه کند اما ما نتوانستیم؟»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More