شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زالی: فشار زیادی بر کادر درمان است اما با تعطیلی کامل دو هفته‌ای مخالفت شد

 

شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در ایران در مقایسه با دو هفته پیش ۱۰۶ درصد افزایش یافته است؛‌ با این حال رییس مقابله با کرونا در تهران می‌گوید با تعطیلی دو هفته‌ای مخالفت شد.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، روز جمعه ۱۵ مرداد به خبرگزاری ایسنا گفت که قرارگاه کرونا در جلسه روز سه‌شنبه خود با درخواست تعطیلی موافقت نکرد. قرارگاه کرونا زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند.

زالی تاکید کرد که فشار زیادی بر روی کادر درمان وجود دارد اما قرارگاه کرونا «اهمیت این موضوع» را درک نکرده است. 

او گفت که تعطیلی موثر «یعنی لاک‌دان. هرنوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد»، باید همه‌ شهر تعطیل شود و فقط مشاغل بسیار ضروری، مانند تامین غذا، دارو و امدادی، فعالیت کنند.

به گفته زالی، ردیابی بیماران، بیماریابی سریع، افزایش تست غربالگری، بالا بردن پوشش واکسیناسیون و تامین بسته‌های معیشتی برای گروه‌های آسیب‌پذیر اقداماتی است که باید همزمان با تعطیلی سراسری انجام شود.

در روزهای اخیر شماری از مسئولان درمانی و کارشناسان پزشکی خواستار تعطیلی کامل دو هفته‌ای شده‌اند. از جمله مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، وضعیت بیمارستان‌ها را در پیک پنجم کرونا را «اسفناک» خواند و گفت که تخت خالی وجود ندارد و ظرفیت آی‌سی‌یوها نیز پر است.

او اعلام کرد که تعطیلی شش روزه تنها باعث افزایش مسافرت می‌شود و تنها راه «لاک‌دان» است.

پرویز یزدان پناه، رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، نیز گفت که تعداد مراجعه به مراکز درمانی از زمان شیوع این بیماری در ایران بی سابقه است و باید کل کشور دو هفته تعطیل شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، دهم مرداد در نامه‌ای به علی خامنه‌ای خواستار تعطیلی دو هفته‌ای شده بود. با این حال رهبر جمهوری اسلامی این درخواست را به ستاد کرونا حواله داد.

از آن تاریخ گزارشی درباره تشکیل جلسه ستاد کرونا منتشر نشده و یک روز پس از آن نیز مراسم تنفیذ ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهور جدید برگزار شد.

 

نگرانی‌ها از خیز جدید پس از محرم

با وجود اصرارهای مکرر مسئولان پزشکی برای تعطیلی کامل دو هفته‌ای، مقام‌های سازمان تبلیغات اسلامی در روزهای اخیر به شدت بر برگزاری مراسم محرم امسال تاکید کرده‌اند.

محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، دهم مرداد گفت که امسال باید «حال و هوای شهرها» به گونه‌ای باشد که مشخص باشد «محرم است و کسی که نمی‌خواهد این‌گونه باشد ابلیس است.»

چند مقام دیگر این سازمان نیز بر برگزاری کامل مراسم محرم امسال تاکید کرده‌اند.

به دنبال این اظهار نظرها، ستاد ملی مقابله با کرونا روز جمعه دستورالعملی به عنوان شرایط برگزاری مجالس عزاداری محرم ابلاغ کرد.

این دستورالعمل خواستار برگزاری مراسم با حضور حداکثر یک‌چهارم ظرفیت در فضاهای بسته و به مدت حداکثر دو ساعت شده است.

خبرگزاری تسنیم روز جمعه خبر داد که طی دو هفته گذشته شمار مبتلایان روزانه ۷۷ درصد و تعداد بیماران بستری ۸۵ درصد افزایش یافته است.

در این مدت همچنین جان‌باختگان روزانه کرونا نیز ۱۰۶ درصد افزایش یافته است.

شمار جان‌باختگان در روز پنجشنبه ۴۳۴ نفر اعلام شد که بالاترین رقم فوتی‌های روزانه پس از آغاز موج پنجم کرونا و یکی از بالاترین رقم‌ها از ابتدای شیوع کرونا در ایران به شمار می‌رود.

شمار فوتی‌های ناشی از کرونا ششم اردیبهشت امسال ۴۹۶ نفر اعلام شد و پیش از آن نیز وزارت بهداشت در ۲۶ آبان سال گذشته از ۴۸۶ جان‌باخته خبر داده بود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More