شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سعید‌ ملک‌پور بعد از تحمل یازده سال زندان در ایران، به کانادا بازگشت

مریم ملک‌پور از ورود برادرش سعید ملک‌پور به کانادا خبر داد. سعید ملک‌پور  مهر سال ۱۳۸۷ در سفر به ایران برای دیدار با پدر بیمارش، از سوی سپاه پاسداران در پروژه «گرداب» بازداشت شد و دادگاه انقلاب ابتدا او را به اعدام و بعد به حبس ابد محکوم کرد.او تا ۲۹ تیر ۱۳۹۸ نزدیک به ۱۱ سال بدون مرخصی زندانی  بود.

سعید ملک‌پور، متولد ۱۳۵۴ و فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف و فعال سایبری دارای اقامت کانادا است. او وقتی در مهر ماه سال ۱۳۸۷ به دلیل ابتلای پدرش به تومور مغزی برای دیدار و کمک به درمان پدرش از کانادا به ایران سفر کرد از سوی سپاه پاسداران در جریان یکی از پروژه‌های اطلاعات سپاه به نام «گرداب» بازداشت شد.

اتهام ملک‌پور «توهین به مقدسات از طریق مشارکت در اداره یک سایت پورنوگرافی» عنوان شد و در  اتهامات مطرح شده علیه او عنوان شده بود که «چند سایت‌ پورنوگرافی از برنامه ابداعی ملک‌پور برای انتشار عکس در اینترنت» استفاده کرده‌اند.  وکلا و خود سعید ملک‌پور بارها این اتهام را رد و تاکید کردند که او تنها مبدع یک نرم‌افزار بوده و اطلاعی از محل استفاده آن نداشته است.

سعید ملک‌پور پس از بازداشت ۳۲۰ روز در انفرادی محبوس شد و ۱۲۴ روز از شروع بازداشت هیچ ملاقاتی با خانواده و وکیل خود نداشت. در این دوره از بازداشت، او وادار به اعترافات اجباری تلویزیونی شد اما در دادگاه اتهامات خود را رد کرد و گفت تحت فشار و شکنجه مجبور به چنین اعترافاتی شده‌است.

دو سال پس بعد در ۱۳۸۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه سعید ملک‌پور را به «اعدام» محکوم کرد. این حکم ۱۰بهمن ماه ۱۳۹۰ از سوی دیوان عالی کشور تایید و برای اجرا به دایره اجرای احکام فرستاده شد اما شهریور ۱۳۹۲ حکم اعدام او با یک درجه تخفیف به «حبس ابد» تبدیل شد.

ملک‌پور از سال ۱۳۸۷ یعنی ابتدای بازداشت تا سال ۱۳۹۲ در «بند ۲ الف» زندان اوین متعلق به سپاه پاسداران نگهداری شد و از سال ۱۳۹۲ به بند ۸ زندان اوین، بند عمومی، منتقل شد.

در تمام نزدیک به یازده سال زندان، به او اجازه مرخصی داده نشد.خانواده‌اش در جریان پیگیری‌های خود برای مرخصی سعید ملک‌پور گفته بودند که گاهی دادستانی و گاهی سپاه پاسداران با مرخصی او مخالفت می‌کنند و در نتیجه طی یازده سال بدون مرخصی دوره زندان خود را تحمل کرد.

ملک‌پور در طی یازده سال زندان بارها دچار بیماری شد که آخرین مورد آن «حمله قلبی در  جمعه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۷» بود که ابتدا به بهداری زندان و سپس با دستبند و پابند به مرکز قلب بیمارستان طالقانی منتقل شد و بعد از دریافت درمان‌های اولیه به زندان بازگردانده شد.

سعید ملک‌پور شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ بعد از تحمل ۱۱ سال زندان از زندان به مرخصی اعزام شد، و عصر جمعه ۱۱ مرداد ماه پس از ۱۱ سال تحمل زندان باردیگر به کانادا بازگشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More