شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
وزارت امور خارجه در واکنش به خبرگزاری فارس:

سفر دیپلمات‌های خارجی در ایران با هماهنگی انجام می‌شود

 

روابط عمومی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر دیپلمات‌های خارجی و سفرای مقیم ایران در داخل کشور، «در چارچوب مقررات و با اطلاع و هماهنگی قبلی» انجام می‌شود.

به نوشته روابط عمومی وزارت‌خارجه، این سفرها به‌دلایلی نظیر «بازدیدهای کاری، دیدار با مسئولان استانی، گردشگردی داخلی و یا آشنایی با آداب و رسوم مردم شهرها و مناطق مختلف کشور» رخ می‌دهد، ضمن آن‌که «انجام سفرهای داخلی در کشور محل ماموریت، امری مرسوم و رایج درمیان دیپلمات‌های سراسر جهان است».

بهانه صدور این بیانیه ازسوی روابط عمومی وزارت امورخارجه، انتشار یادداشتی در خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، است که روز یک‌شنبه منتشر شد.

نویسنده یادداشت در خبرگزاری فارس، با اشاره به آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران از آبان‌ماه، نوشته بود که برای وضع تحریم، آمریکا نیازمند «اطلاعات جدید و بیشتری» است. فارس با اشاره به این‌که میشاییل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران، پیش از حضور در این مقام، «عضو دستگاه امنیتی و جاسوسی آلمانی‌ها بوده»، به «سفرهای متعدد او» به شهرهای مختلف ایران و «ارتباط گرفتن با اقشار مختلف مردم» اشاره کرده است.

خبرگزاری فارس همچنین به سفر استفان شولتس، سفیر اتریش، به شهر یزد و حضور در شورای این شهر، سفر سفیر بریتانیا به شهر مشهد در سال ۹۶ و سفرهای اخیر سفیر فنلاند اشاره کرده است.

به نوشته فارس، «برای سفیران کشورها محدودیت‌هایی اعمال می‌شود». این خبرگزاری درنهایت از نهادهای امنیتی خواسته است به این سوال پاسخ دهند که سفرهای این افراد «تنها یک تفریح و لذت‌بردن از زیبایی‌های ایران است، یا  قصد انجام کار دیگری، همچون جمع آوری دقیق اطلاعات از شهرهای ایران را دارند؟»

روابط عمومی وزارت امورخارجه اما با اشاره به این‌که «در بسیاری از کشورهای جهان دیپلمات‌های خارجی برای انجام سفرهای داخلی در کشور متوقف‌فیه، نیازی به هماهنگی و دریافت مجوز ندارند»، اضافه کرده است «تا زمانی که این افراد خلاف قانون، مقررات و عرف عمل ننمایند، نمی‌توان و نباید از چنین اقدامات متعارفی که دیپلمات‌های کشورمان در سایر کشورها نیز از آن بهره می‌برند، جلوگیری به‌عمل آورد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More