شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمار جان‌باختگان انفجار و آتش‌سوزی در پتروشیمی خارک به دو نفر افزایش یافت

جهانگیر دهقانی، مدیر بحران استانداری بوشهر، اعلام کرد که با جان‌باختن یکی دیگر از مصدومان آتش‌سوزی و انفجار در پتروشیمی خارک، شمار کارگران جان‌باخته در این آتش‌سوزی به دو نفر افزایش یافت.

دهقانی افزود که در آتش‌سوزی روز پنج‌شنبه پتروشیمی خارک شاهد فوت و مصدومیت تعدادی از کارگران این شرکت بودیم، یکی از مصدومان در همان ابتدای حادثه جان خود را از دست داد و چهار مصدوم دیگر برای ادامه درمان به گناوه منتقل شدند اما با جان‌باختن  یکی دیگر از مصدومان، تعداد جانباختگان این حادثه به دو نفر رسید.

همزمان ناصر ابراهیمی بخشدار ویژه جزیره خارک، گفت که آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی خارک ساعت ۱۷ و ۴۰ دقیقه روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان ماه آغاز شد.

بخشدار خارک افزود که این آتش‌سوزی از سوی تیم مقابله بحران پتروشیمی خارک مهار شد و تاسیسات مجتمع پتروشیمی خسارت ندیده و این پتروشیمی عملیاتی است.

ابراهیمی با بیان اینکه پتروشیمی خارک در حال تعمیرات سالانه بود که به طور معمول ۱۵ روز طول می‌کشد، افزود که روز پنج‌شنبه و در دومین روز از این تعمیرات، حادثه آتش‌سوزی در این مجتمع رخ داد.

بخشدار ویژه خارک درباره جزییات و چگونگی وقوع این آتش‌سوزی نیز با اشاره به اینکه مخازنی کوچک در پتروشیمی وجود دارد که مواد پتروشیمی به صورت روزانه در آن نگهداری می‌شود و پس از کیفیت‌سنجی این مواد به مخازن بزرگ فرستاده می‌شود، گفت که از مایعی به نام لیونل برای شستشوی این مخازن کوچک استفاده می‌شود و روز پنج‌شنبه مقداری از این مایع وارد کانال آب شده بود که هنگام جوشکاری دچار اشتعال شد و این آتش‌سوزی رخ داد.

مجتبی یغمایی، معاون اچ‌اس‌ای پتروشیمی خارک، نیز درباره دلیل وقوع این آتش‌سوزی و انفجار گفت که از دو روز پیش تعمیرات اساسی در پتروشیمی خارک آغاز شده بود و در ابتدای تعمیرات اساسی برج‌های فرایندی تخلیه می‌شوند اما به دلیل اینکه مقداری هیدروکربن که در مسیر وجود داشت به سمت آبراهه رفت و به یک منبع حرارتی رسید و پس از آن شاهد آتش سوزی بودیم.

عباس جمشیدی، فرماندار بوشهر، انتشار گاز را دلیل انفجار و آتش‌سوزی در پتروشیمی خارک عنوان کرد و گفت که «قسمتی از این مجتمع پتروشیمی در حالت اورهال و خاموش  قرار داشت و توسط تعدادی از نیروها در حال تعمیر و جوشکاری بوده که بر اثر انتشار گاز در فضا، انفجار صورت گرفت».

از سوی دیگر غلامرضا امیرشقاقی، مدیرعامل پتروشیمی خارک، هم وقوع آتش‌سوزی در این مجتمع را ناشی از هیدروکربن‌های تخلیه شده به هنگام تعمیرات اساسی واحد ال‌پی‌جی عنوان کرد.

امیرشقاقی با بیان اینکه واحد ال‌پی‌جی خارک برای انجام تعمیرات اساسی از مدار خارج شد، گفت که هم‌اکنون فرایندهای عملیاتی پتروشیمی خارک در حالت عادی ادامه دارد و واحد متانول به طور کامل در مدار است.

واحد اول مجتمع پتروشیمی خارک برای بازیافت پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد از گازهای استحصالی چاه‌های حوزه نفتی فلات قاره ایران در سال ۱۳۴۴ خورشیدی تاسیس شد و طراحی واحدهای عملیاتی، ساختمان و نصب آن بعد از چهارسال در سال ۱۳۴۸ به پایان رسید.

این مجتمع پتروشیمی  دو واحد دارد و واحد دوم آن که واحد تولید متانول است از سال ۱۳۷۸ خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More