شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمار فوتی‌های روزانه کرونا در ایران به رقم بی‌سابقه ۴۸۶ نفر رسید

با تداوم روند صعودی شیوع کرونا در ایران، وزارت بهداشت روز دوشنبه ۲۶ آبان شمار فوتی‌های ناشی از کرونا در شبانه‌روز اخیر را ۴۸۶ نفر اعلام کرد؛ این بالاترین رقم فوتی‌های روزانه از آغاز شیوع کرونا در ایران است.

بنابر آماری که سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز دوشنبه ارائه کرد، در شبانه‌روز گذشته بیش از ۱۳ هزار بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که بیش از سه هزار تن از آنان بستری شدند.

به این ترتیب و بر اساس آمار رسمی، مجموع مبتلایان به کرونا در ایران از ابتدا تاکنون به رقم ۷۷۵ هزار و ۱۲۱ نفر رسیده و شمار جان‌باختگان نیز مطابق آمار رسمی ۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر بوده است.

به گفته وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر بیش از پنج هزار و ششصد تن از مبتلایان به کرونا در بخش‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بیمارستان‌های سراسر کشور بستری‌اند.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه گفت که ۲۷ استان در «وضعیت قرمز» هستند و فقط چهار استان هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت‌های نارنجی و زرد قرار دارند.

لاری با اشاره به آمار کنونی و همچنین تجمع‌های اخیر در شهرها پیش‌بینی کرد: «با این روند، زمستانی به مراتب سخت‌تر از پاییز در پیش داریم.»

 

هشدار درباره آمارسازی و مخفی‌کاری

همزمان عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، نسبت به «اشکال در عمل یا ضعف در فهم» قوانین و مقررات مربوط به کرونا هشدار داد.

رحمانی فضلی روز دوشنبه در ویدیو کنفرانسی با فرمانداران و روسای شبکه بهداشت در ایران ضمن تاکید بر اینکه در مناطق قرمز نباید «تجمعات و ترددها» صورت بگیرد گفت: «فرمانداران مراعات برخی رودربایستی‌ها را دارند.»

او همچنین نسبت به «آمارسازی و مخفی‌کاری» از سوی مقام‌های محلی هشدار داد و گفت: «اینجا بحث جان مردم در میان است. سعید نمکی وزیر بهداشت بر مبنای آمارهای شما تصمیم می‌گیرد.»

 

این مقام جمهوری اسلامی همچنین بانک‌های سراسر کشور را نیز «محل شیوع ویروس کرونا» دانست و خواستار پلمب بانک‌های متخلف شد.

او همچنین خواستار بازگرداندن اتباع خارجی «غیرمجاز» به کشورهای خود شد و از نیروهای انتظامی خواست در این زمینه اقدام کنند.

عدم تعطیلی کامل کلان‌شهرها با انتقادهای گسترده روبه‌رو شده و از جمله رییس شورای شهر تهران «مدیریت نیم‌بند» را در کنترل کرونا غیرموثر خواند.

در نشست ویدیویی روز دوشنبه سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز به تشدید بحران شیوع کرونا در حاشیه شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: «حاشیه شهرها یکی از نقاط مهم و آسیب‌پذیر ماست که با ۱۲ میلیون جمعیت باید در ساختار ارائه خدمات به شکل ویژه‌ای نسبت به آن نگاه کنیم.»

نمکی خواست تا در حاشیه شهرها «زیرساخت‌های موقت قرنطینه» ایجاد و نسبت به بیمه‌ کردن حاشیه‌نشینان اقدام شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More