شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکسته شدن رکورد جان‌باختگان روزانه کرونا در گیلان، خوزستان و مازندران: تایید بروز قارچ سیاه در چهار استان

 

بعد از تهران و خراسان رضوی، رکورد آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در استان‌های خوزستان، گیلان، مازندران نیز طی دو روز گذشته شکسته شد و همزمان بروز «قارچ سیاه» در بیماران کرونای چهار استان تهران، مازندران، خراسان رضوی و اردبیل تایید شد

درحالی که شهرهای تهران و مشهد رکورد جان‌باختگان ۲۱۶ نفری و ۲۱۱ نفر در یک روز را ثبت کرده‌اند، آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: «آمار رسمی جان‌باختگان روزانه کرونا در این استان روز چهارشنبه از ۵۳ نفر رسید که یک زنگ خطر جدی برای گیلان است.»

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت که هم اکنون هزار و ۸۵۶ بیمار کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری هستند که حال ۲۶۰ بیمار وخیم است.

یک روز قبل نیز ولی‌الله حیاتی، معاون امنیتی استانداری خوزستان و فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در این استان، اعلام کرد که روزانه ۶۰ تا ۷۰ نفر از مردم خوزستان به دلیل ابتلا به کرونا جان‌ خود را از دست می‌دهند.

مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز روز چهارشنبه را روز سیاه کرونا در این استان توصیف کرده و گفتند که بنابر آمار رسمی دست‌کم ۴۱ نفر طی یک روز در این استان جان‌باختند و وضعیت ۴۰۰ بیمار کرونا نیز وخیم است.

در اصفهان نیز آمار رسمی جان‌باختگان روزانه به بیش از ۴۵ نفر رسیده است و طاهره چنگیز، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت که وضعیت اصفهان تاکنون تا این حد وخیم نبوده است و «اگر تولید بیمار به همین روش ادامه یابد شبیه هندوستان» خواهیم شد.

 

تایید بروز قارچ سیاه در میان بیماران کرونای چهار استان

همزمان مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی در استان‌های تهران، اردبیل، مازندران و شهر مشهد وجود موارد متعدد ابتلای بیماران کرونا به بیماری عفونی قارچ سیاه را تایید کردند.

در تازه‌ترین مورد شاپور بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از مشاهده بیماری قارچ سیاه در بین بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مشهد خبر داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که تاکنون ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان‌های امام رضا و قائم مشهد مشاهده شده است.

بدیعی با تاکید براینکه ویروس دلتا زمینه‌ ضعف سیستم ایمنی را فراهم می کند و بیماری قارچ سیاه نیز در پی ضعف سیستم ایمنی ایجاد می شود، گفت که هم اکنون بیماران مبتلا به قارچ سیاه در دو بیمارستان مشهد تحت درمان هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه «فقط یک دهم درصد از بیماران کرونا به قارچ سیاه مبتلا می‌شوند»، گفت ولی «تمام بیماران مبتلا به قارچ سیاه در مشهد از بیماران کرونا بوده‌اند».

این درحالی است که حسن اصغری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، نیز از شناسایی دست‌کم یک بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان علوی اردبیل خبر داد و گفت: «بلافاصله اقدامات آزمایشی صورت گرفته و در صورت تایید نهایی ابتلا به این بیماری، اقدامات درمانی لازم در نظر گرفته شده است.»

پیشتر در روز سه‌شنبه نیز قاسم اویس، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، از شناسایی ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در این استان خبر داده بود. اویس گفت که نمی‌توانیم به طور مشخص شیوع قارچ سیاه را به کرونا ربط دهیم ولی برای درمان کرونا از کورتون استفاده می‌کنیم که سبب افت ایمنی بدن و ابتلای افراد به قارچ سیاه می‌شود.

طی روزهای اخیر، اولین‌بار  محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی «بیمارستان امام خمینی» تهران روز دوشنبه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که در موج پنجم کرونا در این بیمارستان موارد بسیار زیادی از ابتلای بیماران قارچ سیاه مشاهده شده‌اند.

او تاکید کرد که به دلیل نبود داروی لازم برای درمان قارچ سیاه، بسیاری از بیماران مبتلا جان خود را از دست می‌دهند یا با تخلیه چشم نابینا می‌شوند.

صالحی  در همان مصاحبه افزود که هم‌اکنون بیش از ۱۰ بیمار مبتلا قارچ سیاه، در این بیمارستان بستری هستند و چون این بیماری می‌تواند به کور شدن یا مرگ بیماران منجر شود از مسئولان خواست برای واردات فوری داروی آن اقدام کنند.

پس از انتشار اخبار مشاهده موارد متعدد ابتلا به قارچ سیاه، پایگاه خبری تجارت نیوز در گزارشی با اشاره به اینکه داروی قارچ سیاه در سامانه ۱۹۰ و داروخانه‌ها نایاب است از شکل‌گیری بازار سیاه این دارو خبر داد و از قول یکی از فروشندگان غیررسمی نوشت: «دیروز می‌فروختم سه میلیون، امروز چهار میلیون. اگر می‌خواهید امروز بخرید، فردا گران‌تر می‌شود.»

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز روز چهارشنبه سوم شهریور ماه از ابتلای ۳۰ نفر به قارچ سیاه در تهران و مازندران را تایید کرد و گفت منابع دارویی موجود برای این بیماری در دو هفته اخیر به صفر رسیده است و در هفته آینده محموله بعدی این دارو برای توزیع وارد خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More