شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لاریجانی: آمریکایی‌ها «بی‌آبرو» و اروپایی‌ها برای حل مسائل بین‌المللی «بی‌وزن» هستند

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران گفت که طرح مذاکره با ایران از سوی آمریکا، برای «سرپوش گذاشتن به بی‌آبرویی‌های آمریکا»ست و اروپایی‌ها نیز برای حل مسائل بین‌المللی «بی‌وزن» هستند.

رییس مجلس ایران درباره سرنگون کردن یک پهپاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران گفت: «انهدام پهپاد آمریکایی به آنها این تجربه را داد که دیگر به مرزهای ایران تجاوز نکنند، ولی اگر این اقدام را انجام دهند نیروهای مسلح با آنها برخورد قاطع می‌کنند.»

لاریجانی که شامگاه چهارشنبه پنجم تیر، در یک برنامه تلویزیونی در قم سخن می‌گفت، ادامه داد: «در شورای عالی امنیت ملی درخصوص این پهپاد بحث شد و مشخص گردید که به مرزها تجاوز کرده و براساس حق خود با آن مقابله کردیم و این تیزبینی ارزشمند است و باید از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر کرد.»

او گفت: «آمریکایی ها تصور می کردند ایران در برخورد با پهپاد متجاوز ملاحظه‌ای دارد، اما مشخص شد که جمهوری اسلامی ایران با متجاوز برخورد می‌کند و کوچک یا بزرگ بودن کشور متجاوز نیز اهمیتی برای ما ندارد.»

این اظهارات لاریجانی در حالی است که پیشتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه گفته بود: «اگر آمریکایی‌ها بخواهند دوباره به آبها و حریم هوایی ایران تجاوز کنند، نیروهای مسلح ایران مامور به مقابله با آنها بوده و برخوردی قاطع خواهند داشت.»

همچنین لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلویزیونی به قدرت‌های اروپایی حمله کرد و اتحادیه اروپا را «بی‌وزن» خواند.

او گفت: «برخی کشورهای اروپایی متحد آمریکا هستند و آنها پس از یک سال اینستکس را طراحی کردند که تنها یک هیکل است و باید مشخص شود که منابع مالی آن از کجا تامین می‌شود، یا باید نفت بخرند یا اعتباری را در آن قرار دهند.»

رییس مجلس ایران ادامه داد که اروپایی‌ها «در مسائل بین‌المللی مقلد هستند و مبدع نیستند.»

این مقام جمهوری اسلامی ایران اروپایی‌ها را تهدید کرد و گفت: «اگر برخورد آنها با اقدامات ایران خارج از چارچوب باشد، در مورد آن هم فکر کرده‌ایم و هیچ ارتباطی بین آنها و مسائل هسته‌ای ایران باقی نمی‌ماند.»

پیشتر لاریجانی با انتقاد از اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی‌اش گفت: «این سخنان تأسف‌آور و ناشیانه بود.»

مکرون در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه مراسم سالگرد عملیات نرماندی، ضمن اعلام حمایت از مواضع آمریکا درباره ایران، گفته بود که ایران پس از تاریخ انقضای برجام نیز نباید به سلاح اتمی دست یابد. مکرون ادامه داد که برنامه موشکی ایران باید محدود شود و نفوذ تهران در منطقه نیز کاهش یابد.

همچنین لاریجانی پیشتر، حمله به دو نفتکش در دریای عمان را «مشکوک» خواند و گفت که این حمله «مکمل تحریم‌های آمریکا علیه ایران است، به جهت آنکه از تحریم‌ها نتیجه‌ای نگرفتند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More