شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مدیرعامل بانک صادرات: حل مشکل کارت‌های بانکی مهاجران افغان به تصمیم وزارت کشور بستگی دارد

 

در پی قطع خدمات کارت‌های بانکی گروهی از مهاجران افغان در ایران، حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران، حل این مشکل را به «تصمیم وزارت کشور و بخش اتباع خارجی» مربوط دانست.

صیدی روز جمعه دهم بهمن به خبرگزاری فارس گفت: «در حال حاضر در پی یافتن راه‌حل جایگزین هستیم تا هم مشکل این عزیزان حل شود و هم قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و همچنین تحقق شفافیت رعایت شود که البته به تشخیص و تصمیم وزارت کشور و بخش اتباع خارجی بستگی دارد.»

در حالی که در روزهای اخیر بسیاری از مهاجران خارجی به‌ویژه اتباع افغان، از دسترسی به خدمات کارت‌های بانکی خود محروم شده‌اند، رییس بانک صادرات دلیل این اقدام را «لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم» و «بر اساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی» اعلام کرد.

او گفت: «بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اقدام به الزامی‌کردن اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی کرده است.»

صیدی اضافه کرد که برای احراز اطمینان از کامل و صحیح‌ بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب لازم است. به گفته او اتباع خارجی برای گرفتن کد شهاب به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند و برخی که نتوانسته‌اند این کد را دریافت کنند، خدمات کارت بانکی آنان متوقف شد.

مدیرعامل بانک صادرات گفت دلیل ارائه نکردن این کد به این مهاجران «ظاهرا قانونی و رسمی‌ نبودن» مهاجرتشان است.

او برخی از مهاجران را متهم کردند که با کارت‌های بانکی، «تراکنش‌های مشکوک» انجام می‌دادند.

شورای هماهنگی بانک‌ها نیز مشکل قطع خدمات کارت‌های اتباع افغان در ایران را به دریافت کد فراگیر از وزارت کشور مرتبط دانست.

 

گزارش‌ها از مهلت یک ماهه

همچنین خبرگزاری تسنیم شامگاه پنجشنبه در این باره نوشت: «از بانک‌های عامل خبر رسیده که یک ماه دیگر به این مشتریان مهلت داده شده است.»

این خبرگزاری ادامه داد مسئولان بانکی می‌گویند اطلاع‌رسانی در این زمینه «از یک سال و نیم قبل» آغاز شده است. با این حال مهاجران افغان می‌گویند بانک بدون اطلاع قبلی، کارت بانکی آنها را مسدود کرده است.

به نوشته تسنیم، هنوز ۲۰ درصد از مشتریان اتباع خارجی شعب بانک‌ها، کد اتباع خود را به بانک اعلام نکرده‌اند، اما بانک‌های عامل یک ماه دیگر به این گروه از مشتریان بانکی فرصت داده‌اند تا کد اتباع خود را به بانک اعلام کنند و اگر بعد از این فرصت داده شده، اتباع خارجی کد اتباع خود را به بانک اعلام نکردند، ‌کارت‌های بانکی آنها مجددا غیرفعال خواهد شد.

 

واکنش‌ها ادامه دارد

مسدود شدن کارت‌های بانکی مهاجران در ایران واکنش‌ها بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

 

 

یکی از این مهاجران در پیامی برای ایران اینترنشنال نوشت که این اقدام بانک «بدون هیچ هشدار از قبل» بوده است.

او ادامه داد با وجود طی کردن مراحل خواسته‌شده هنوز به حسابش دسترسی ندارد و دچار مشکل شده است.

علی مروی، یک کاربر توییتر نیز نوشت: «کدهای فراگیر اتباع بيشتر از یک ساله که اعلام شده و همه صاحبین حساب‌ها آن را به بانک اعلام کرده‌اند. چرا که بدون اعلام کد فراگیر امکان باز کردن حساب وجود ندارد. ضمن اینکه حساب‌های اتباع هرسال بسته می‌شود و برای ارائه اسناد جدید فراخوان می‌شوند. پس بهانه قدیمی بودن حساب‌ها هم منتفیه.»

 

مشکلات مشابه برای دانشجویان خارجی

قطع خدمات کارت‌های بانکی مهاجران در حالی است که دانشجویان خارجی نیز در این زمینه همواره با مشکل مواجه بوده‌اند.

کمتر از دو ماه پیش، یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه تهران که اهل شمال آفریقاست، به ایسنا گفت: «اساسی‌ترین مشکل دانشجویان خارجی در حال حاضر مسائل بانکی است.»

او تاکید کرد: «یک مدت حساب بانکی برخی از دانشجویان خارجی را مسدود کردند، یکی از دوستان من در دانشگاه قم تحصیل می‌کند که برای فعال کردن حساب بانکی باید به تهران مراجعه کند که در شرایط کرونا مقدور نیست.»

این دانشجو حتی به عدم ارائه خدمات بانکی با حضور در بانک اشاره کرد و ادامه داد: «با اینکه صاحب حساب در بانک حضور پیدا می‌کند حتی با ارائه برگه‌ای که بخش کنسولی دانشگاه می‌دهد خدمات بانکی به ما ارائه نمی‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More