شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های بهداشت و درمان: از همه‌گیری به سونامی کرونا رسیده‌ایم

درحالی که فرمانده عملیات مقابله با کرونای تهران از ادامه روند افزایشی کرونا در هفته دهم موج پنجم کرونا خبر داد، یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که از پاندمی عبور کرده‌ و به سونامی کرونا رسیده‌ایم.

شمار جان‌باختگان بنابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت در روز دوشنبه به ۶۵۵ نفر رسید و این درحالی است که تهران و مشهد در چند روز گذشته هر یک بیش از ۲۰۰ مرگ روزانه در اثر کرونا را نیز ثبت کرده‌اند.

امیرمسعود هاشمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به وضعیت وخیم کرونا در مشهد گفت که از پاندمی کرونا عبور کرده‌ایم و به سونامی رسیده‌ایم، اورژانس‌ها مملو از بیماران بدحال است، حجم بیماران به قدری زیاد است که هیچ اورژانسی جوابگو نیست و همچنین کمبود اکسیژن، تخت و برانکارد وجود دارد.

هاشمیان  با بیان اینکه «درمان قطعی دیگری جز واکسیناسیون وجود ندارد و اکنون باید راهکارهای کنترل را مدنظر داشته باشیم»، گفت که مردم باید اطلاع داشته باشند که این موج کرونا نسبت به موج‌های دیگر خطرناک‌تر است، قدرت سرایت ویروس بسیار شدیدتر شده و حتی باوجود داشتن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باز هم مبتلا می‌شوند.

علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونای تهران نیز گفت که در هفته‌های نهم و دهم موج پنجم کرونا در کشور و استان تهران قرار داریم و همچنان شاهد افزایش آمارها هستیم و هنوز به قله این اپیدمی نرسیده‌ایم.

زالی افزود که تعداد بستری‌ها، مراجعین و ابتلا در هفته جاری ۹/۷ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است، افزود که در حال حاضر ۹ هزار و ۸۶۰  بیمار کرونای بستری در استان تهران داریم که از این تعداد دو هزار و ۷۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

طاهره چنگیز، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت که تعداد بیماران بستری در ۲۲ شهرستان تحت پوشش این دانشگاه، از سه هزار و ۳۰۰ بیمار فراتر رفته و روند ابتلای بیماران همچنان رو به افزایش است.

چنگیز تاکید کرد که تمام ظرفیت‌های بیمارستان‌های اصفهان از بیماران کرونا پر شده و حتی از راهروها و فضاهای دیگر بیمارستان برای بستری بیماران استفاده می‌شود.

از سوی دیگر معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بستری شدن ۲ هزار و ۶۶ بیمار کرونا خبر داد که حال ۳۷۵ نفرشان وخیم است.

انوش دهنادی مقدم همچنین از کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های این استان خبر داد و با وجود فعالیت دو کارخانه تولید اکسیژن مایع در استان، از تهران و اصفهان نیز برای بیماران کرونا اکسیژن وارد می کنیم.

همزمان شهرام حبیب‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، وضعیت کرونا در این استان را بحرانی عنوان کرد و گفت: طی روز گذشته ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا به مراکز درمانی استان اردبیل مراجعه کردند که با احتساب احتمال ابتلای اعضای خانواده‌هایشان، روزانه با حدود ۳۰ هزار مبتلا به کرونا مواجهیم.

دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل گفتند که با بستری ۶۳۳ بیمار کرونا طی شبانه روز گذشته، شمار بیماران کرونای بستری این استان به ۳هزار و ۷۰۰ نفر رسید و بنابر آمار رسمی دست‌کم ۳۷ بیمار کرونا نیز جان‌باختند.

جانشین ستاد کرونا استان قزوین نیز با بیان اینکه ۹۰۰ نفر در بیمارستان‌های سطح استان قزوین بستری هستند گفت که ۱۰۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان قزوین پر شده است.

از سوی دیگر علی‌رضا صداقت، مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا مشهد با اشاره به اینکه استهلاک روحی و روانی که برای درمانگران به وجود می‌آید شاید حتی از ابتلا به کرونا بدتر باشد، گفت که در این شرایط «حتی میل به خودکشی در بین درمانگران افرایش یافته و امید به زندگی کاهش پیدا کرده» و واقعا جای نگرانی دارد.

 مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا مشهد تاکید کرد در شرایطی قرار داریم که هم در تصمیمات مدیریتی از طرف مسئولان و هم در تصمیمات شخصی خطا پشت خطا انجام می‌دهیم.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More