شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نبود تخت برای بیماران بدحال مبتلا به کرونا؛ افزایش سفر به شمال ایران

 

مقام‌های بهداشتی-درمانی ایران بار دیگر درباره نبود تخت در تهران برای بستری کردن بیماران بدحال مبتلا به کرونا هشدار داده‌اند؛‌ از سوی دیگر شماری از مقام‌ها با اشاره به ترافیک سنگین در مسیرهای به سوی شمال ایران، خواستار لغو سفرها شده‌اند.

ایوب شرافتی، جانشین پلیس راه ایران، روز پنجشنبه ۱۷ مهر گفت ترافیک در جاده‌ فیروزکوه «سنگین» و در جاده‌های هراز و چالوس «نیمه‌سنگین» است.

با این حال به گفته او، رفت‌وآمد در هر دو مسیر آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت عادی و روان است.

از سوی دیگر جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در مجلس، با اشاره به اینکه «سفرها، به خصوص به سمت گیلان و مازندران، شدت گرفته» به ایسنا گفت: «از مردم می‌خواهیم به استان‌های شمالی سفر نکنند. این استان‌ها چند برابر تهران با خطر کرونا مواجه هستند و خطر آنفلوانزا هم به آن اضافه شده است.»

برخی دیگر از نمایندگان استان‌های گیلان و مازندران در مجلس نیز از مردم خواسته‌اند که به این استان‌ها سفر نکنند.

در همین حال روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل با اشاره به سفرهای چند روز اخیر،‌نسبت به ورود موج سوم کرونا به این استان ابراز نگرانی کردند و خواستار سپردن اختیارات مدیریت سفر به استانداران شدند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در روزهای گذشته با تاکید بر به افزایش شیوع کرونا در تهران و استان‌های شمالی از مردم خواسته بودند که به سفر نروند.

افزایش شدید ابتلای کودکان به کرونا و مرگ برخی از آنان

مسئولان درمانی در چند روز گذشته بارها از کمبود تخت و تجهیزات در بیمارستان‌های تهران و برخی از استان‌ها خبر داده‌اند.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، گفته است هر روز تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا در اورژانس انتظار می‌کشند تا تختی برای بستری شدن آنها خالی شود.

او گفت که به محض بستری شدن این بیماران، دوباره بیماران جدیدی به اورژانس اضافه می‌شوند.

همچنین به گفته حریرچی، کادر درمان نیز «دچار فرسودگی جسمی و روحی» شده و«دستگاه‌های اکسیژن و سی‌تی‌اسکن در این مدت اخیر بیش از حدشان کار کرده که این جای نگرانی دارد».

در همین حال روزنامه همشهری در شماره روز چهارشنبه خود با انتشار مشاهدات خبرنگاران در بیمارستان‌های مسیح دانشوری، فیروزگر، مفید، امام خمینی، شریعتی و لقمان نوشت که بیماران بدحال به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند اما تختی برای بستری شدن آنها پیدا نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، «ظرفیت بخش‌های آی‌سی‌یو و عفونی بیمارستان‌ها تکمیل است» و بیماران بدحال با شرایط تنفسی وخیم «باید ساعت‌ها در انتظار خالی شدن تخت‌ها بمانند. تخت هم اگر خالی شود، دستگاهی برای استفاده نیست».

شهناز آرمین، رئیس بخش عفونی بیمارستان مفید، به همشهری گفت که تعداد کودکان مبتلا به کرونا «به‌ شدت بالا رفته و تعداد مرگ‌ومیر کودکان سالم بدون بیماری زمینه‌ای هم افزایش یافته است.»

به گفته او، یک نوزاد ۶۶ روزه‌ مبتلا به کرونا در این بیمارستان بستری شده است.

تعدادی از استان‌های ایران محدودیت‌هایی را به مدت یک هفته وضع کرده بودند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این محدودیت‌ها در استان آذربایجان غربی یک هفته دیگر تمدید شده است.

علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، نیز در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار تمدید محدودیت‌های کرونایی تهران به مدت حداقل یک هفته دیگر شده است.

زالی در نامه خود از افزایش مراجعه‌کنندگان سرپایی، بستری‌شدگان جدید، بیماران بدحال و تعداد جان‌باختگان خبر داده و وضعیت تهران را بحرانی و در شرایط قرمز توصیف کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More