شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار درباره افزایش جان‌باختگان موج پنجم به ۱۵ هزار نفر؛ نمکی: نگذاشتیم کرونا امنیتی شود

 

یک مقام بیمارستانی در تهران هشدار داد که در صورت تعطیل نشدن کامل به مدت دو هفته، تعداد جان‌باختگان موج پنجم کرونا به ۱۵ هزار نفر خواهد رسید؛ همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت، از اینکه کرونا به «مشکلی امنیتی» تبدیل نشده تجمید کرد

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، شامگاه چهارشنبه ۲۰ مرداد در مشهد گفت: «خدا را سپاس می‌گوییم که نگذاشتیم مشکل کرونا در کشور امنیتی شود.»

او توضیح بیشتری در این باره نداد اما سال گذشته، ۱۸ تیر ۹۹، درباره پیامدهای اقتصادی بحران کرونا و اعتراض اقشار تهی‌دست هشدار داده و گفته بود که نیروهای نظامی و امنیتی باید درباره عدم شکل‌گیری طغیان فکر کنند. 

نمکی در سخنان چهارشنبه خود همچنین درباره واردات واکسن گفت: «کسانی که با ما ادعای دوستی می‌کردند وسط قتلگاه ما را رها کردند اما خوشبختانه روند واردات واکسن تسریع و تسهیل یافته و تا مهر و آبان، ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارد می‌کنیم.»

روز پنجشنبه مقام‌های ارشد وزارت بهداشت و فرماندهان سپاه پاسداران جلسه‌ای مشترک برگزار کردند.

در این جلسه حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، گفت که «اگر جابه‌جایی صورت نگیرد»، ویروس کرونا «در بدن می‌میرد و حیاتش ادامه پیدا نمی‌کند.»

او از نیروهای بسیج خواست که با مراجعه به خانه ها اجازه ندهند که «مردم تا حد امکان جابه‌جا شوند.»

این سخنان در حالی بیان شده که برگزاری مراسم‌های مذهبی ماه محرم ادامه دارد و ویدیوهای پرشماری از برگزاری مراسم در فضاهای بسته و با حضور چند صد نفر منتشر شده است.

در همین حال علی قارونی، مسئول روابط عمومی شورای هیات‌‌های مذهبی خراسان رضوی، خبر داد که تنها در شهر مشهد برای هزار هیات عزاداری مجوز برگزاری مراسم در فضای باز صادر شده است.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس عزاداری رعایت خواهد شد اما به عقیده کارشناسان عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هیات‌های مذهبی عملا غیرممکن است.

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۲۰ مرداد گفته بود: «کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد.»

 

تعداد جان‌باختگان موج پنجم ممکن است به ۱۵ هزار نفر برسد

تعداد مبتلایان و جان‌باختگان روزانه کرونا در روزهای گذشته به بیشترین میزان از زمان شیوع این بیماری رسیده و مسئولان بیمارستانی در شهرهای مختلف ایران از پر شدن ظرفیت تخت‌ها خبر داده‌اند.

حسن ابوالقاسمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، هشدار داد که در صورت تعطیل نشدن کامل به مدت دو هفته، تعداد بستری‌های مبتلا به کرونا به ۱۵۰ هزار نفر می‌رسد و تعداد جان‌باختگان موج پنجم که اکنون چهار هزار نفر است نیز به ۱۵ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

همچنین به گفته قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت، در حال حاضر بیش از ۴۳ هزار نفر در بیمارستان‌های کشور بستری هستند و ۲۵ هزار بیمار نیز به صورت سرپایی مراجعه کرده و تحت درمان هستند.

در همین حال مهدی ابنا، رییس بیمارستان غرضی سیرجان، تصاویر منتشرشده در فضای مجازی درباره بستری شدن بیماران در حیاط بیمارستان را تایید کرد و گفت که ۳۰ بیمار بیشتر از ظرفیت این بیمارستان بستری شده‌اند.

 

مصرف داروهای کرونا هشت برابر شد

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره صف های طولانی در داروخانه‌های تهران برای دریافت داروهای کرونا منتشر شده است.

همزمان حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی وزارت بهداشت، گفت که مصرف داروی رمدسیویر در تیرماه ۶۰۰ هزار بود اما در دو هفته اول مرداد به دو میلیون و ۲۵۰ هزار رسید که با محاسبه کامل این ماه افزایشی هشت برابری نشان می‌دهد.

او وعده داد که مشکل داروهای کرونا حل شده و پنج میلیون فاویپیراویر شامگاه پنجشنبه توزیع خواهد شد.

در همین حال علی فاطمی، نایب رییس انجمن دارو سازان ایران، گفت که کمبود دارو‌ها در کشور به دلیل افزایش شدید تقاضا در موج جدید شیوع کرونا قابل پیش بینی بود.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More