شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هلال احمر ایران: خیرین آمریکا ۱۵۰ هزار واکسن فایزر به ما می‌دهند

 

با وجود آنکه ایران قبلا اعلام کرده بود قصد واردات واکسن کرونای شرکت فایزر آمریکا را ندارد، کریم همتی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، روز دوشنبه گفت قرار است با کمک «خیرین» آمریکا، ۱۵۰ هزار دوز از این واکسن وارد کشور شود.

همتی در این زمینه به خبرگزاری تسنیم گفت:‌ «بنا بر هماهنگی‌های صورت‌گرفته با جمعی از خیرین در آمریکا قرار است ۱۵۰ هزار واکسن کرونای شرکت فایزر از طریق مرز وارد کشور شود.» او زمان واردات این واکسن‌ها را پایان دی‌ماه اعلام کرد.

این در حالی است که همتی روز یکشنبه در یک نشست خبری آمار این واکسن‌های اهدایی را «حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دوز» عنوان کرده و همزمان مشکل در عرضه آن‌ها به دلیل نیاز به نگهداری در دمای پایین را نیز مورد اشاره قرار داده بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر در ادامه گفت‌وگو با تسنیم نیز اشاره کرد یک میلیون دوز واکسن دیگر نیز تا بهمن‌ماه در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد و توزیع می‌شود.

او توضیحی درباره سازنده این واکسن‌ها نداد، اما پیشتر در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده بود هلال احمر به دلیل داشتن «کانال‌های ویژه» مسئول خرید واکسن شده و قرار است آن را از چین وارد کند.

مساله ورود واکسن فایزر در حالی از سوی مدیرعامل هلال احمر بیان می‌شود که پیشتر مقام‌های دیگری اعلام کرده بودند ایران واکسن شرکت کرونای ساخت شرکت‌های فایزر-بیونتک را به دلیل نبود امکانات نگهداری و توزیع وارد نخواهد کرد.

این خبر را آذرماه مصطفی قانعی،‌ رییس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، مطرح کردند و گفتند ایران تصمیمش در این زمینه را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است.

آن‌ها دلیل این مساله را نیاز به نگهداری واکسن در دمای بسیار پایین عنوان کرده و از نبود امکانات،‌ از جمله یخچال، برای آن خبر داده بودند.

این در حالی بود که مقام‌های ارشد وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی می‌گویند مشکلی برای واردات این واکسن‌ها ندارند و پنج فروند هواپیمای مورد نیاز واردات واکسن آماده شده است.

شرکت فایزر آمریکا و شرکت بیونتک آلمان از تاثیر ۹۵ درصدی واکسن تولید مشترک خود خبر داده‌اند و بسیاری از کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه از جمله عراق آن را خریداری کرده‌اند.

برخی مقام‌های حکومت ایران از جمله وزیر امور خارجه پیشتر از «تحریم» هم به عنوان عامل اخلال و تاخیر در روند واردات واکسن انتقاد برده بودند، اما سپس رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد این مشکل برطرف شده است.

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو،‌ ضمن رد ادعاها درباره مشکلات نقل و انتقال بانکی و تحریم واکسن کرونا برای ایران اشاره کرده بود «حتما» واکسن‌های دو شرکت آمریکایی فایزر و مدرنا به ایران خواهد رسید.

کاربران رسانه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر با داغ کردن هشتگ «واکسن بخرید» از مقام‌های ایران خواسته‌اند برای واردات سریع‌تر واکسن اقدام کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More