شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همزمان با طرح اجباری شدن ماسک؛ محدودیت در انجام آزمایش کرونا با بخشنامه وزارت بهداشت

همزمان با سخنان حسن روحانی که «اجباری کردن ماسک از پانزدهم تیر ماه» را به عنوان راهکار اصلی مقابله با شیوع کرونا عنوان کرد، ابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خبر داد که وزارت بهداشت با ابلاغ بخشنامه‌ای انجام آزمایش کرونا را «صرفا  به افراد بالای ۶۰ سال و پر خطر» محدود کرده است.

 در حالی که سازمان بهداشت جهانی انجام هرچه بیشتر آزمایش کرونا به منظور بیماریابی، جداسازی و درمان، را بخشی از راهکار اصلی مقابله با کرونا دانسته است و استفاده از ماسک را به عنوان ابزاری برای کاهش موارد ابتلا به کرونا توصیه کرده است، در ایران اکنون جای این دو در حال تغییر است.

خبر ابلاغ بخشنامه محدودیت انجام آزمایش کرونا پس از آن اعلام می‌شود که سعید نمکی، وزیر بهداشت، چهارم تیر ماه درباره دریافت هزینه تست کرونا، گفت: «در مواردی که ما تشخیص بدهیم لازم است یک نفر تست کرونا بدهد این آزمایش رایگان خواهد بود اما کسانی که خودشان علاقه دارند آزمایش کرونا بدهند طبق تعرفه باید هزینه آن را بپردازند.»

ابراهیم شکیبا، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، روز هشتم تیر ماه گفت که وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای ابلاغی خود «با توجه به محدودیت دسترسی به تجهیزات نمونه‌گیری و کیت‌های تشخیصی، دشواری روش نمونه‌برداری و خطر انتقال بیماری در حین نمونه برداری»، تعداد محدودی از گروه‌ها را در فهرست غربالگری اولیه آزمایشگاهی و انجام آزمایش کرونا قرار داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت که این موارد در بخشنامه وزارت بهداشت شامل «افراد سرپایی علامت‌دار با سن بالای ۶۰ سال و با وجود بیماری زمینه‌ای، گروه‌های پرخطر از نظر عوارض کووید۱۹و زنان باردار» است.

آزمایش کرونا همچنین شامل «کارکنان زندان در تماس مستقیم با زندانی مبتلا»، «معتادان متجاهر علامت‌دار در مراکز ماده ۱۶»، «کارکنان مراکز ماده ۱۶ در تماس مستقیم با معتادان متجاهر»، «مددجویان سامان‌سراها، مراکز نگهداری معلولین و سالمندان علامت‌‌دار و سایر مراکز تجمعی»، «کارکنان سامان‌سراها، مراکز نگهداری معلولین و سالمندان و سایر مراکز تجمعی در تماس مستقیم با مددجویان مبتلا» است.

در بخشنامه وزارت بهداشت اجازه انجام تست کرونا در مورد «اتباع خارجی علامتدار ساکن در شهر‌ها و اتباع داخلی علامت‌‌دار وارد شده از کشور‌هایی با شیوع بالا» نیز داده شده و  «پرسنل شاغل در بخش‌های ویژه کووید ۱۹ و کارکنان ارائه خدمات برای کووید ۱۹ در واحد‌های فک» نیز در صورت لزوم شامل انجام تست کرونا می‌شوند.

در بخشنامه وزارت بهداشت درباره زندانیان آمده است که «زندانیان علامت‌‌دار در صورت دسترسی به آزمایش، برای همه افراد آزمایش انجام شود، در غیر این صورت زمانی‌که تشخیص یک فرد مبتلا برای همه افراد در تماس با وی آزمایش انجام شود.»

از سوی دیگر محدودیت انجام آزمایش کرونا، همزمان با سخنان حسن روحانی درباره اجباری شدن ماسک همزمان شده است.

روحانی روز یک‌شنبه در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا به طور ضمنی اعمال محدودیت‌های سراسری یا هر راهکاری که با تعطیلی کسب و کارها همراه باشد را رد کرد گفت که «من از هفته اولیه‌ شیوع این ویروس گفتم باید با این ویروس مدت مدیدی زندگی کرده و سازگاری داشته باشیم و خودمان را آماده کنیم؛ بعضی‌ها آن زمان فکر کرده بودند اگر  ۱۰، ۱۵ روز برویم خانه و از خانه خارج نشویم تمام می‌شود».

رییس دولت دوازدهم در عوض برای مقابله با کرونا راهکار «اجباری کردن ماسک» را مطرح کرد و گفت که «از ۱۵ تیرماه ماسک را الزامی کنیم تا آخر تیرماه، اگر دیدیم لازم است دو مرتبه تمدید کنیم، تمام محل تجمع هایی که وزارت بهداشت می‌گوید آن محل و آن اجتماع از نظر من قرمز است،فهرستش مشخص و معلوم است و همه باید نظارت کنند و همه باید دستورالعمل را اجرا کنند.»

همزمان با تاکید روحانی بر اجباری شدن ماسک،  محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در موج سنگین بیماری به سر می‌بریم، گفت: «این ویروس هر لحظه در حال تغییر است و برخی موارد که اعلام شده بود در جلوگیری از شیوع آن مؤثر است، ممکن است در آینده مشخص شود که تاثیری ندارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More